Kom ihåg inloggning
Bild saknas sweet95
Kön: Tjej
Bor: Skåne
Inloggad: 22 nov -12
Recensioner: 0
Bilder: 0
Gästbok: 0
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-05-03
Tid: 13:48
Svar: 9
Visningar: 119

Hedersmord

Jag vet att det är många där ute som funderar på det här om hedersmord. Jag undrar om ni vet något om det och varför det sker överhuvudtaget? Jag vill veta vad skam för en familj innäbär och hur stränga regler dessa kulturer/religioner egentligen har?
tacksam för svar. har verkligen gått och funderat på detta länge

1. 3 maj -12
  1. Yumbum
  1. 0

Hedersmord

google is your friend :) men som väldigt lätta och detaljerade svar får du det här

Varför finns det? När ens barn begått en synd/skam för familjen mördar de henne för att förhindra skammen att ligga kvar hos familjen så alla andra inte ska snacka skit om dem/sluta ha kontakt med dem osv. De får liksom tillbaka hedern när de mördat dottern/sonen då de har abslutat dennes liv för gott.

Vad skam innebär: Vissa familjer har olika regler men de allra mest orsakerna är sex utanför äktenskap, skilsmässa utan en sjukt stor anledning (vissa är till och med såpass stränga att de ALDRIG får skiljas oavsett vad personen utsätts för), att tjejer träffar andra killar, beter sig som "europeiska tjejer". Jaa alltså helt enkelt lösaktiga. Eller att de förnedrar familjen väldigt många gånger framför andra gäster osv genom att visa attityd och att käfta/säga emot och inte sitter tyst som en mus varje sekund som de utsätts för verbalt och fysisk misshandel.

Hur stränga? Alla familjer är inte lika stränga. Vissa har sin gräns redan vid att tjejen t.ex. bara pussat en annan kille från skolan t.ex. Vissa har en gräns att sex är inblandat. Och andra har lite mer ´tålamod så att säga. Men de som orsakar hedersmord är oftast väldigt stränga. ALLTING handlar om hederskultur och att inte tillbringa skam hos familjen. Med andra ??? jaa man ska väl helt enkelt lyssna på vad andra människor tycker och tänker om dennes barn och leva efter andras värderingar istället för att sätta sina egna.

TRÅNGSYNTA JÄVLAR!!!!! NÄÄ NU BLEV JAG FÖRBANNAD

Ett som är säker så borde det inte finnas!! Det är vidrigt -.-
  1. 3 maj -12
  1. Yumbum
  1. 0

jaa det borde verkligen inte finnas. Men nu gör det så tyvärr. Hur har en pappa och mamma även SYSKON hjärta att mörda sitt syskon/barn? Kallhjärtade människor.

Jag skulle ALDRIG för någonting i hela världen mörda en familjemedlem vaaaad än han/hon har orsakat eller gjort som skulle vara ett "skam" :S
  1. 3 maj -12
  1. myuziq
  1. 0

Det har faktiskt med kultur att göra, man måste skilja mellan kultur och religion. Tror knappast att någon religion tillåter människor att skada någon annan.
Men det här händer faktiskt och det är läskigt att man kan göra sådär mot sitt eget barn. Dom som är mest drabbade är tjejer som också brukar vara unga. Varför man gör det är för att det är skämmigt och att man har smutskastat familjen, även om det är något "litet" som att prata med en kille så kan tjejen bli kallad hora och då blir föräldrarna också utsatta. Dom säger då att föräldrarna inte kan uppfostra sina barn, dom borde skämmas osv. Verkligen synd att det händer.
  1. 3 maj -12
  1. hejerika
  1. 1

Sen får man inte glömma bort att personerna i fråga inte alltid mördas, det är väldigt vanligt att de utsätts för hedersrelaterade brott istället för att bli mördad.
  1. 3 maj -12
  1. Yumbum
  1. 0

Erika, hur menar du nu med att de inte blir mördade?
  1. 5 maj -12
  1. hejerika
  1. 1

Yumbum: de utsätts för hedersrelaterade brott istället - misshandel t.ex.
  1. 5 maj -12
  1. vaniljkaka
  1. 0

känner på mej att de kommer bli en jävla diskussion med bråk i denna tråden :P som de brukar bli i trådar med religon å sånt.. palla :P
  1. 10 maj -12
  1. sweet95
  1. 0

jag håller med dig Yumbum helt å hållet faktiskt ! det här borde absolut inte finnas, och det som gör mig så sur är att detta kan drabba folk i våran omgivning. hur ska man stoppa detta? Lever man i sverige så tycker jag att man ska kunna anpassa sig till de svenska reglerna, här dödar man inte sin dotter för att hon har haft sex, här slänger man inte folk ner från balkongen bara för att hon snackat med en kille. förstår ni vad jag menar? folk som har hedersmord i sin kultur (för det här är verkligen inte religion) ska kunna anpassa sig, de behöver inte förändras helt, men mord är något som ska vara absolut förbjudet för att man "skämt ut" din familj.

TACKAR ALLIHOP FÖR ERA SVAR OCH SYNPUNKTER KRING DET HÄR, VI ÄR ALLA ÖVERRENS OM ATT DETTA INTE BORDE FINNAS!
Liknande diskussioner: