Kom ihåg inloggning
Bild saknas sw33th34rt
Kön: Tjej
Bor: Stockholm
Inloggad: 14 jul -12
Recensioner: 0
Bilder: 1
Gästbok: 0
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-05-16
Tid: 12:53
Svar: 2
Visningar: 112

Sjunga med magen

Alla säger ju att man ska sjunga med magen och inte med halsen men hur mycket jag än försöker kan jag inte sjunga och vara helt avslappnad i halsen och efter ettag får jag ibland också lite ont i halsen. Det jag undrar är om man ska vara helt avslappad eller om det ska kännas lite?

1. 16 maj -12
  1. vanillapepp
  1. 0

Sjunga med magen

det ska inte göra ont när du sjunger, då gör du något fel.
som sagt så är det inte bra för stämbanden om det gör ont, det sliter som attans! gör det ont så sluta sjung och vänta minst en timme innan du sjunger igen!

att sjunga med magen är enklast och det snällaste mot rösten. det kan vara lite svårt att få in tekniken om man aldrig sjungit med magen förr.

när du ropar eller skriker tar du i med diafragman, för att få rösten att låta starkare. prova att säga HEJ, HAJ, HOJ osv och lägg en hand på magen, ta i ganska mycket, men inte så att det blir jobbigt. jämför hur det känns på magen när du säger detta med en normal samtalston. lägg dig ner för att enklast kunna känna skillnaden.
när du ropar ska du känna att magen buktar utåt och musklerna spänns något. när du pratar känner man nästan inte något alls i jämförelse.
gör samma sak när du sjunger en sång.

hoppas det hjälpte! :)

Du skall göra som när du skriker, när du skriker så använder du magen :P
Liknande diskussioner: