Kom ihåg inloggning
kaavaj
Kön: Tjej
Bor: Stockholm
Inloggad: 3:e sep
Recensioner: 0
Bilder: 1
Gästbok: 2
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2008-05-19
Tid: 13:33
Svar: 7
Visningar: 517

Hårrullar

Dela:

Jag har aldrig förstått mig på hårrullar, att man rullar upp håret på dem och låter det stelna. Men sen då? Hur får man ur dem?
Jag testade några gånger när jag var liten och det slutade alltid med att jag fick panik då det bara blev stora tovor av alltihop och i den frustrationen slängde jag alla. Ska man rulla ut håret igen som jag gjorde, eller finns det någon slags knapp som gör att de små karborreliknande piggarna går in? Det sistnämnda tycker jag vore det mest logiska, annars fastnar ju håret bara..

Vill du vara med på tv?
  1. 19 maj -08
  1. Paulize
  1. 17

Hårrullar

jag undrar också samma!
jag förstår inte heller hur man rullar håret utan att få massa trassel på tillbaka vägen.
Kan det bli fina svall-lockar om man har axellångthår också?

paulize.blogg.se
  1. 19 maj -08
  1. Vendelala
  1. 0

jag frågade precis min frisör detta och hon svarade att man inte ska rulla ut dem för det sliter så på håret! hennes tips var att rulla in spolarna i folie, rulla upp dem och sätta fast med en hårnål el likande. då slipper man det problemet. eller att använda en locktång som ger stora lockar!
  1. 19 maj -08
  1. Linnea_N
  1. 0

Hårrullar
På denna bild har jag använd medelstora hårrullar. Jag använde självhäftande (karborrerullar). Jag sätter dem i blötthår. När hårrullarna sätts dit börjar man vid benan och går nedåt. Jag tar lite hår på varje rulle och kammar det så att rullen hamnar rätt. Oftast får jag kamma det rakt upp och börja rulla där. Sedan får de torka. Det tar jätte länge. Man kan lida en shal eller något runt huvudet så sitter de utan att trilla ur. Ibland kör jag med hårtorken på rullarna, men då måste man vara försiktig så rullarna inte far ut. När håret är torrt så tas rullarna ur och då kammar jag håret med fingrarna och sprayar för att lockarna ska ligga som jag vill ha dem. När rullarna tas bort börjar man ta bort de i underhåret och sedan arbetar man dig uppåt. Inget spray eller skum eller liknande förän håret är torrt och fritt från hårrullar. Håret kan trassla och dela sig konstigt då. Stora rullar ger mer volym utan att ge så mycket lockar och ju mindre de blir desto lockigare blir det.
  1. 19 maj -08
  1. neiz
  1. 0

Rulla upp hår har jag gjort en massa gånger. Man har först handukstorkat blötthår, man sätter ut en bena som passar en och så jobbar man sig framåt. Jag brukar börja underifrån och gå uppåt med hårrullarna (karborre). Sedan låter jag de torka av sig själv, och kan även hjälpa med hårfönen. Sedan använder jag vanligt hårspray och sprayar på håret, för att lockarna ska hålla sig i. Sedan rullar jag ur hårrullarna, och då börjar jag nedifrån och upp. Sedan rättar jag till lockarna och sprayar igen med hårspray, för att de ska hålla.
  1. 19 maj -08
  1. kaavaj
  1. 1

Tack så mycket för svaren, men det har fortfarande inte klarnat. Skulle vara bra att se ett filmklipp på hur man ska gå till väga. Jag förstår inte hur det är möjligt att rulla ut rullarna när det är karborre, för mig fastnade det ju bara. Önskar att min tanke gällande en knapp som gör att karborren går in när man ska ta ut dem finns...
Paulize, vad innebär svall-lockar? Långa? Isåfall borde det vara rätt svårt, men lockigt är alltid fint oavsett längd ^^
Linnea_N, jättefint hår på bilden! Förstår verkligen inte hur man lyckas.
Vendelala, jag förstår inte hur håret fastnar på folien, och vad är hårnålar? :P Jag har noll koll.
Jag är så sur över min dyra plattång som jag köpte för något år sen, hon i affären sa att det går lika bra att göra lockar med en plattång som med en locktång så jag var dum nog att köpa en platttång och att göra lockar med den går verkligen inte. Den gör mitt redan platta hår ännu plattare. På vägen sliter den rejält på håret :S
Om det ändå fanns något lätt sätt att få fina lockar.. Allt verkar slita på håret och dessutom verkar det svårt.
  1. 19 maj -08
  1. Linnea_N
  1. 0

Frisören gjorde locker med plattången på mig en gång. Det blev jätte fint. Har dock inte testat göra själv.

Läste på www.improveme.se/skonhetsradet... följande:

Jag vill ha de snygga lite slarviga sommar lockarna i mitt hår. Men jag har varken tid eller ork att jobba mycket med mitt hår. Finns det en express lösning?
Jonas Wramell: Svar: Slarviga lockar som inte ser för arbetade ut är absolut snyggast, så är du lat så har du tur.

1. Tvätta eller blöta håret, applicera ett lätt fixerings spray. Torka
håret med en hårfön.

2. När håret är nästan torrt ca 80%. Delar du upp håret i ca fyra
delar. Snurra upp det så du får ca fyra " kanel snäckor" som du fäster
med hår nålar.

3. Fortsätt nu att torka håret med fön på avstånd i ca 5 min. Låt
sitta i ca extra 10 min.

4. Ta ut hårnålarna, separera håret med fingrarna, spraya i hårspray
alt Surf spray.

5. Klart!

Har inte testat själv. Men det verkar lätt. :)
  1. 19 maj -08
  1. kaavaj
  1. 1

Om hårnålar är sånna där små metall (?) grejer som jag tror det är, så tycker jag inte de är så effektiva. Jag får väl testa ditt tips, tack så hemskt mycket :)
Liknande diskussioner: