Kom ihåg inloggning
Bild saknas purple
Kön: Tjej
Bor: Skåne
Inloggad: 7 dgr
Recensioner: 0
Bilder: 25
Gästbok: 61
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-05-16
Tid: 16:08
Svar: 17
Visningar: 420

Torr hårbotten

Jag har fått torr hårbotten (antar jag) som flagnar vid minsta beröring. Om jag kliar eller liknande så flagnar det massa. Hur kan jag åtgärda detta? Är det någon som har det på liknande sätt?

Det beror inte på uttorkning av sol eller liknande.

1. 16 maj -12
  1. melina01
  1. 0

Torr hårbotten

Jag har hört att babyolja ska hjälpa.
  1. 16 maj -12
  1. melina01
  1. 0

Själv har jag liknade problem och har därför bokat tid hos en privat hud&hår läkare, gör det du med det är bästa valet.
  1. 16 maj -12
  1. purple
  1. 25

Babyolja på hårbotten? Jag har tjockt hår, lär nog inte ens komma åt hårbotten ordentligt. Det känns som att mer kommer hamna i håret än på huvudet. :)

Hur länge har det varat för din del?

1. 17 maj -12
  1. melina01
  1. 0

Själv har jag inte provat babyolja metoden, en vän till mig har gjort det och hon tycker att det funkar skit bra, man ska smörja hårbotten med babyoljan och den ska sitta i typ 30 min sen kan du tvätta håret som vanligt, kan samtidigt rek en bra schampo som verkligen hjälper och det är ACO Schampo för torr hårbotten Special Care + ACO Special Care Vårdande Hårbalsam som innehåller vårdande provitamin B5 och jojobaolja som mjukgör hårbotten och konditionerar håret. Balsamet innehåller även fuktgivande ämnen som hjälper till att mjukgöra och återfukta hårbotten.
  1. 17 maj -12
  1. Caleria
  1. 0

Annars är olivolja mycket bra att ha i håret. Det enklaste sättet som jag kommit på att smörja hårbotten på är att ta en svinborstpensel och soppa i oljan och kleta på benan. Sen gör du en ny bena precis bredvid din normala och fortsätter likadant tills hela hårbotten är täckt med olja. Då masserar du håtbotten lite så att oljan går in, virar plastfolie runt och tar på en vintermössa så att det blir varmt för hårbotten.

Ditt grunproblem torde dock vara att du använder ett alldeles för starkt schampo, så byt till något mildare så ska du se att din hårbotten kommer må bättre.
  1. 17 maj -12
  1. rightonbaby
  1. 7

Hårologi har en olja som heter EFA-olja, vi använder den i skolan på kunder som har typ seborré, psoriasis eller bara väldigt torr hårbotten. Finns att köpa hos frisörer eller på internet. Hårologi har även en typ av inpackning som heter Hair&Scalp - multi treat, den är kanonbra! Massera i hårbotten där det är torrt och skölj ur. Håret blir inte alls fett av den, som andra inpackningar kan göra.
  1. 17 maj -12
  1. FlickanC
  1. 2

Se till att du använder ett milt shampoo. Jag köpte ett lite dyrare shampoo so alla sa var bra men jag fick jätte torr hårbotten av det så nu ser jag till att jag bara köper shampoo där det står att det är milt och då har det blivit mkt bättre.
  1. 17 maj -12
  1. TheCat
  1. 0

Du kanske behöver ett mer återfuktande shampoo och balsam? Annars kan ricinolja hjälpa eller så kan du göra en egen hårinpackning som innehåller olivolja.
  1. 18 maj -12
  1. purple
  1. 25

Tack för alla svar! Det kan nog vara schampot som är boven. Får byta framöver och se om det blir någon skillnad.

Olivolja lät också bra, det måste återfukta ordentligt. :) Ska testa så fort jag får tid över!

Var finns ACOs schampo att köpa? Apoteket?
  1. 18 maj -12
  1. melina01
  1. 0

ACOs special care schampo för torr hårbotten finns på apoteket, lycka till.
  1. 26 maj -12
  1. cherrymilk
  1. 0

Jag tycker att du borde testa ett SLS-fritt schampo. Sök på "sulfate free" eller "SLS-fritt" schampo så kommer det dyka upp en hel del. Jag har precis börjat med det och det är jättesnällt mot hårbotten! Fast det är lite svårare att få lödder då SLS är det som får det att löddra (och också det som torkar ut håret/hårbotten), men du får massera ordentligt istället :) Jag använder MOP C-system Hydrating Shampoo.
  1. 26 maj -12
  1. Vissla
  1. 0

Ett schampo utan både SLS/SLES och alkohol ska du nog leta efter, båda ämnena torkar ut hårbotten!
  1. 26 jun -12
  1. purple
  1. 25

Jag köpte ACOs special care schampo för torr hårbotten idag. Testade det precis och det känns bra. Min hårbotten har varit irriterad i över en månad nu, så jag hoppas verkligen att det hjälper så att jag slipper flagnandet och kliandet.
  1. 26 jun -12
  1. gone
  1. -

min hårbotten var snusstorr förut och kliade väldigt mycket.

Det har blivit mycket bättre nu efter att jag börjat med olivolje-inpackning några ggr i veckan.
Jag låter det sitta kvar i flera timmar sedan sköljer jag av med schampo och balsam - och håret blir verkligen SKITMJUKT! =) Har också slutat med balsammetoden eftersom mitt hår kändes sjukt äckligt och smutsigt..

Har testat ACOS schampoo förut och det kändes inte alls bra i håret - ganska äcklig lukt + att mitt hår blev torr och svårkammat.
Liknande diskussioner: