Kom ihåg inloggning
Elzanaa
Kön: Tjej
Bor: Stockholm
Inloggad: 29 apr -12
Recensioner: 0
Bilder: 0
Gästbok: 0
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-04-24
Tid: 23:25
Svar: 46
Visningar: 1135

Fråga en hudterapeut

Hej allihoppa!

Har ni någon fråga ang. er hud, hudvårdsprodukter, märken, behandlingar osv. elr något annat ni undrar så fråga på så ska jag försöka besvara så gott jag kan :-)

Mvh. Elzana
internationell dipl. hud och spaterapeut

1. 25 apr -12
  1. tipzy
  1. 2

Fråga en hudterapeut

Hur ska man göra för att få bort pormaskar?
Har jättemånga så kan inte ens sminka mig för det ser bara kakigt ut då :(
  1. 25 apr -12
  1. Fedtfedt
  1. 4

Jag har prövat ALLT mot acne sedan jag fick det för drygt två år sedan. ALLT innebär tetralysal, basiron, neutrogena, apotekets akneserie, OCM-metoden, honung, höga mängder B5-vitamin (pantotensyra), inte äta socker, inte äta mjölkprodukter, bara äta supernyttigt, gurkmeja/mjölk/mjöl/citron-ansiksmask o.s.v, men likt förbannat är de där fruktansvärda utslagen kvar. Det är mestadels centrerat på min vänstra kind, men då och då ploppar de upp på andra kinden eller i pannan. Det är djup acne som gör jätteont och som lämnar ärr... Jag har även försökt att inte sova på den kinden men ingen skillnad ger det heller. Gaaah jag blir så trött. Har du några nya tips? :)
  1. 25 apr -12
  1. Elzanaa
  1. 0

Hej Tipzy!
Pormaskar är ett väldigt vanligt problem och kan vara lite knepigt att bli av med. Men man kan minska dem. Pormaskar är som du kanske redan vet rester av talg och döda hudceller. Pormaskarna sätter sig i talgkörtels öppningen och täpper till. Jag vet inte vad du har för typ av pormaskar då det finns både svarta och vita. Men det viktigaste är att ha en bra daglig hudvårdsrutin, har du en bra rengöring som inte är för uttorkande? en bra creme som ger huden massa fukt? Ett bra tips är att gå till en hudterapeut och få en portömning så du iallafall tillfälligt blir av med pormaskarna, då har du en bättre grund för att hålla de under kontroll. En bra peeling är också väldigt viktigt. A-vitaminsyra (som används mot acne) kan minska pormaskarna och "utförsgången" om du förstår vad jag menar. Ångbad mot pormaskar är också väldigt bra men ett tips är att inte klämma på pormaskarna själv då du kan skada huden. Ett annat tips är att köpa en Vitry Pormaskborttagare (finns här: www.guapo.se/product.html/vitr... Man sätter den på pormasken och trycker till, då klämmer den på alla sidor om poren. Väldigt praktiskt!

Lycka till!

1. 25 apr -12
  1. Elzanaa
  1. 0

Hej Fedtfedt!

Vad tråkigt att höra. Hur vårdar du din hud? Hur ser din dagliga hudvård ut?
Det är viktigt att tvätta ansiktet varje morgon och kväll och då med en bra rengöring
som har ett pH runt 6,5. Lika viktigt är det att ha en bra creme med massa fukt i
att applicera efteråt så att man behåller hudens fuktbalans. Har du någon gång gått på någon benhandling mot acne? När det gäller behandling är det viktigt att inte ge upp
för tidigt då effekten syns efter flera veckor. Nu har du ju provat en hel del och det är tråkigt att höra att ingeting har fungerat. Har du testat kemisk peeling (som innehåller salicylsyra och tea tree-olja)? Den är välidgt bra också eftersom att de har en antibakteriell effekt. Du kan även testa på olika AHA-syror, kanske gå en kur? Brukar ge jättefina resultat. Ang.dina ärr så kan du senare slipa bort de med Microdermabrasion när din acne har läkt färdigt. Gå till en hudterapeut och låt henne få se hur ditt ansikte ser ut så kan du få en massa bra tips, det är jag säker på. Har du testat a-vitaminsyra? Läkarna brukar rekomendera tetracyklin, isotretinoin, erytromycin och kortikosteroider. De flesta av dem innehåller antibiotika och kan därför medföra vissa biverkningar. Sen finns ju Roaccutan som är den starkaste medicinen mot acne. Inget du har funderat på? Men något som är jätteviktigt är att du aldrig får klämma och att du måste ha tålamod med ev.behandlingar.

Lycka till!
  1. 25 apr -12
  1. selmajedidi
  1. 0

Hej, jag undrar om det någon gång kommer att gå över det här med att ha fet hy och pormaskar. Jag är 18 och fyller 19 men har fortfarande väldigt dålig hy. Och så undrar jag om det finns något som tar bort pormaskar. Något som kan förminska porerna i ansiktet?

MVH
Selma Jedidi
  1. 25 apr -12
  1. lalalagirl
  1. 0

Heeej!! ååhh vilken rolig tråd!!
Vill själv utbilda mig,,
min fråga är: är det värt att utbilda sig till hudterapeut? yrket verkar JÄTTEkul (e själv frisör)
men har hört att lönerna e jättedåliga!!

kramar / en nyfiken som funderar på yrket.
  1. 25 apr -12
  1. Kimzi
  1. 0

Min hud är jätte torr och inget jag har provat har hjälpt mot det. Sminket blir ojämt och hela ansiktet fjälligt :( Har du några tips mot det? Sen har jag också problem med svarta pormaskar på näsan och hakan som vägrar gå bort hur jag än gör. Har inte råd att köpa dyra krämer eller besöka någon hudläkare då jag studerar på gymnasiet och bara har en inkomst på 1000 kr i månaden som ska räcka till allt förutom mat.
  1. 25 apr -12
  1. tipzy
  1. 2

Tack för svaret :D Jag tvättar ansiktet dagligen med en sån med små korn i för att få bort pormaskar men det hjälper inte. Har jäääätte torr hy också så använder en riktigt fet kräm mot torr hy. Brukar klämma mina pormaskar men dom kommer tillbaka efter 1-2 dagar och till samma storlek som dom va innan. Alltså svarta och utåtstickande, det är riktigt mycket också =( Har tertralysyl och en kräm som heter financea hemma eftersom jag fick en sjukdom som heter perioral dermatit eftersom jag skrubbar ansiktet för mycket varje dag. Det känns som min hud har blivit skadad av allt klämmande
  1. 25 apr -12
  1. oskifrom
  1. 0

Angående klämma finnar -

Jag har testat nu i 2 månader att inte klämma finnar, alltså att gå runt med gula variga finnar, och det hjälper inte ett piss? Dom försvinner efter 2-3 veckor och blir värre och värre, större och större för varje dag som går.

Sen klämde jag finnarna jag hade för några dagar sedan och rengjorde efter och nu är dom så gott som borta? Och jag bryr mig inte om lite röda prickar som försvinner snabbt, det jag bryr mig är dom gula, går bara inte att gå runt så om dagarna.

Så vad är det som är så farligt med detta? Ser att alla säger kläm inte!!!! överallt, men jag har inte fått mer finnar än vanligt, får alltid finnar och PRECIS lika mycket när jag inte rört dom.
  1. 25 apr -12
  1. Elzanaa
  1. 0

Hej semlaan

Du är fortfarande väldigt ung och vanligtvis så blir huden torrare med åren, du har en fördel med att ha fet hy och det är att du inte kommer att få rynkor och åldras lika snabbt som vi andra ;-) Men ja, det kommer att gå över. Du säger att du har dålig hy, på vilket sätt då? Använd bra hudvårdsprodukter som t.ex. en bra rengöring som inte tvättar för rent, använd gärna en dagcreme som består av mycket fukt och en nattcreme som är djuprengörande och dämpar talgproduktionen. Glöm inte att även peela ansiktet 1-2 ggr veckan. Pormaskar brukar
oftast alltid komma tillbaka men testa att gå på en djuprengörade ansiktesbehandling så ska du se att det kommer att kännas mycket bättre i ansiktet efteråt. Om du är ute efter att förminska porerna så är det bästa att använda kemisk peeling och IPL (går även att kombinera).

Lycka till!
Mvh. Elzana

Hej Frisoor

Vad roligt! Ja, yrket är sjukt roligt men dock är lönerna mindre roliga.
Vi har inte några ordentliga avtal för vår yrkesgrupp. Lönerna inom
"skönhetsbranchen" är löjligt låga... Som hud och spaterapeut
tjänar man ca 110-130 kr/h + ev. provision. Jag visste att lönerna var
dåliga innan jag påbörjade min utbildning men att få arbeta med sin hobby
gjorde det värt för mig iallfall :-).

Kram Elzana
  1. 25 apr -12
  1. Beautykarro
  1. 2

hej! hur fungerar mineralolja för huden egentligen? och för kroppen :)
  1. 25 apr -12
  1. Elzanaa
  1. 0

Hej Kimzi

Vad smörjer du in ansiktet med? Hur ser din dagliga hudvård ut? Du måste hitta en bra créme som innehåller massa FETT. Folk tror oftast att om man är torr så behöver huden fukt med det är FEL. Huden behöver fett, och du bör köpa (om du redan inte har) en riktigt fet creme som kanske innehåller sheasmör? Jag hade en kund till mig som hade samma problem som du med att det fjällade och hon köpte Eucerin för ansiktet (finns på apoteket, ca 60 kr) och det blev mycket bättre!

Lycka till!

Tipzy:
Jag skulle rekomendera dig att byta rengöring. Eftersom att du har perioral dermatit så ska du absolut inte ha en rengöring med små korn i. Det gör det hela bara värre. Jag rekomenderar dig att testa Babors rengöring som heter Hy-öl & Phytoactive Combination, tror att den skulle passa mycket bättre för dig just eftersom att du är så torr och har perioal dermatit. Du får absolut inte klämma eftersom att perioal dermatiten kommer bara att bli ännu värre. Din hud är extra känslig mot nästan allt just nu så försök att inte peela huden, använd inte starka produkter i ansiktet, gärna oparfymerat och försök att inte använda så mycket smink då det bara kommer att försämras.

Kram Elzana

1. 25 apr -12
  1. Fedtfedt
  1. 4

Tack för svar!

Just nu använder jag Vichy's serie mot acne och kör OCM-metoden några gånger i veckan (tänkte eventuellt byta ut mot mandelolja). Jag tvättar oftast inte ansiktet på morgonen, eftersom jag blir så torr då. Jag har ju i övrigt ganska fin hy, inte några synliga pormaskar eller fet hy, bara dessa cystor på kinden/kinderna. Hur vet jag vilket PH-värde mina produkter har? Jag har gått på tetralysal i tre månader och det fungerade väl någorlunda men när jag slutade så kom allt tillbaka... Jag har även varit på ansiktsbehandling, men hon bara gjorde pizza av mitt ansikte så som hon klämde.

MEN det här med kemisk peeling har jag inte testat! Vad är det? Vad kostar det? Vart finner jag denna behandling? AHA-syror? A-vitaminsyra? Jo, Roaccutan får väl bli min sista utväg :(
  1. 25 apr -12
  1. Elzanaa
  1. 0

Hej oskifrom

Det är inte direkt farligt att klämma pormaskar men om man klämmer sina pormaskar själv så
är risken stor att man har fel teknik! Har man fel teknik och inte klämmer rätt så kan det leda till en inflammaton i talgkörtel, man kan skada huden och få fula ärr och ytliga synliga kärl om man tar i för hårt, har fel teknik och inte förberett huden för klämning.

Att klämma finnar/acne bör man avstå ifrån eftersom det kan förstöra den inre vävnaden. Jag anser att man ska låta bli helt men om det är några små finnar som INTE är infekterade kan man FÖRSIKTIGT klämma ut varet i de och sedan låta de läka. Det handlar inte om att du kommer att få fler finnar än vanligt, det handlar om att du kan skada huden. Kanske inte första gången, eller andra men upprepar du och klämmer hela tiden så kommer du garanterat skada vävnaden och få ett fult ärr. Men ska du klämma själv, se till att ha rätt teknik, rena händer, kläm inte med naglarna utan lägg ihop fingertopparna och försiktet "gnussa" uppåt. Glöm heller inte att förbereda huden för klämning med ånga, peeling etc.

Mvh. Elzana

Hej Beautykarro
Mineralolja är nog en av de vanliga ingredienserna i dagens hudvårdsprodukter. Mineraloljan förstör hudens natruliga fuktbalans och täpper igen ca 50% av hudens porer. Använder man mineralolja så lägger de sig som en hinna på huden och huden stängs och i och med det så kan inte huden återfukta sig naturligt. Grejen med mineralolja är att det kanske känns bra för stunden men i längden för det ingen nytta då den inte innehåller några vitaminer elr fettsyror och mineralolja tas inte upp naturligt av huden. Den bara rubbar och gör huden torr och livlös.

Mvh. Elzana