Kom ihåg inloggning
Tirajs
Kön: Tjej
Bor: Skåne
Inloggad: 7 mar -12
Recensioner: 0
Bilder: 34
Gästbok: 94
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2007-05-14
Tid: 15:40
Svar: 5
Visningar: 542

Hålla tal?

Dela:

Jag ska hålla tal på svensklektionen på onsdag, och jag har ingen aning om hur det går till. Alltås va man ska ha med osv i faktan.. man måste ju få med sig publiken!
Jag har varit sjuk när de andra i klassen kolla på en film om tal.. men ja.

Talet ska vara om hälsa, har ni några tips till mig?
jag behöver verkligen hjälp..

/Therese

1. 14 maj -07
  1. Sofia88
  1. 0

Hålla tal?

du kan ju alltid prata om nyttigare skolmat, mer idrott i skolan osv. Ibland är det bra att ha med OH-bilder, då kan du tex ha med statistik eller nåt annat. Ett litet tips är att när man pratar ställa frågar som skulle det inte bli bättre om man gjorde så här? det brukar bli intressantare att lyssna på.Tänk på att ha en tydlig inledning och avslutning! Lycka till!
  1. 14 maj -07
  1. Lykka
  1. 0

ha en inledning där du berättar va du ska prata om o kanske varför du valde det, sen har du tre huvudpunkter i själva talet(tex om du talar för mer idrott kan det va 1. vi orkar studera mer, 2. vi mår bättre 3....) under varje puinkt förklarar du varför du tycker så(med statistik, argument, fakta). i slutet av talet sammanfattar du det du talat om o det kan va bra att ha en slutsats, så du får fram poängen. ha en tydlig avslutning så man förstår när talet är slut..
  1. 14 maj -07
  1. Labello
  1. -

Du kan få mitt, höll ett om hälsa idag ;) Jag hade statistik och grejer och så frågade jag "kan ni gissa vad det här är för statistik" för att få med publiken :) De gick super bra. Var nästan precis 5min
  1. 14 maj -07
  1. Tirajs
  1. 34

ååh, fy va snällt "Labello" ! riktigt snällt!
Men jag behöver ju inte kopiera det, bara få insperation ! :)
  1. 16 jun -07
  1. Josefin93
  1. 0

Börja med en bra inledning, den är viktig fastnar inte lyssnaren här är det kört. Kanske något häftigt fakta, eller citat som du också kan avsluta med. Själva handlingen i mitten om man säger så ska ju också vara intressant så att lyssnaren inte förlorar intresse. Använd olika fakta, och variera ditt sätt att prata. Poängtera viktiga punkter osv. Avslutningen ska inte vara så långdragen utan du gör en snabb repition och så. För att det inte ska bli enformigt så ta både fakta, statistik, bilder, tänkande, intressant frågor osv. Detta är också beroende av talets längd. Kom ihåg pauser, och prata i lagom takt.