Kom ihåg inloggning
Bild saknas dentjejen
Kön: Tjej
Bor: Västra götaland
Inloggad: 1:a maj
Recensioner: 0
Bilder: 3
Gästbok: 25
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-05-23
Tid: 22:31
Svar: 12
Visningar: 220

Någon inom träning och kost

Snälla om du är kunnig inom träning och kost så ber jag dig att ta dig tid att läsa detta, skulle uppskattas väldigt mycket!

Kan berätta lite kort om min grund, har tränat styrketräning seriöst i cirka 1,5 år. Under denna tid har jag utmanat mig själv, maxat i vikter och arbetat med alla de stora muskelgrupperna i kroppen.

Sedan cirka 2 månader tillbaka la jag om mitt träningsschema samt kosten. Tränade innan cirka 4-5 gånger i veckan då en utan dessa dagar var cardio. Jag åt nyttigt och mycket för att orka med träningen redan då men unnade mig godasker 1-2 gånger i veckan.

När jag la om mitt träningsschema la jag in en powerwalk i cirka 40 min varje dag innan frukosten (OBS, inte på helt tom mage!) kör intensiv styrketräning cirka 4-5 gg i veckan och under varje vecka går jag igenom kroppens alla stora muskler. Varje dag äter jag en stor frukost, naturell fil, mussli med nötter banan och hallon, en kopp te, samt knäckebröd med ägg på.

Jag ser till att ha med mig småmål som jag äter med ungefär 2-2,5 h mellanrum. Det kan innehålla tex en morot, ett litet päron och lite nötter.

Under en dag äter jag Frukost, litet mål, litet mål, liten lunch, middag. Har strukit kvällsmål efter 7 helt (om inte min träning sker sent på kvällen då man ska äta något efter träning.) Även allt småätande är helt uteslutet.

Detta har visat bra effekt på mig och har tappat både i vikt och cm, märkt otroligt mycket på kläder vilket är roligt!

Mitt problem är bara att jag håller på att förlora hela min byst, samt att revbenen framme på bröstet syns och mina nyckelben har blivit otroligt synliga, tycker inte detta är fint då jag vill ha en sund kropp men för att jag ska förlora fett kring magen (för att få fram magmusklerna) samt låren måste jag fortsätta med ett kalori underskott, eller?

Det är här min fråga kommer in, finns det något jag kan göra nu för att fortfarande gå ner kring magen och ben men inte bli ett skelett upptill, är mycket väl medveten om att det inte går att punktförbränna fett men tänker att öka intensiteten i styrketräning kring mage, rumpa lår kan göra att musklerna också kommer fram? Ska jag göra något med min kost, min träning? Är öppen för förslag, för jag vill ABSOLUT INTE se ut som ett skelett upptill så missuppfatta inte detta nu.

Jättestort tack på förhand!

1. 3 jun -12
  1. Daaancer
  1. 0

Någon inom träning och kost

Hej! Jag är väldigt insatt i både kost och träning.. har läst igenom hela ditt inlägg här. och som jag förstår så vill du få fram magmuskler alltså minska fettprocenten på magen men inte så mycket vid nyckelbenen och upptill. och som du skriver så går de ju som sagt inte att punktförbränna ett enda ställe.. går du ner i vikt så blir din bröst aoutomatiskt mindre efter som att du går ner. men för att försöka bibehålla dom så kan du göra så att när du styrketränar så lägger du på så mycket du orkar. alltså tränar upp dom så dom blir "större" samt när du kör mage, kör med tunga vikter som de bara går då ska du få fram dom! Sen är de viktigt att du inte går på för mycket kalori underskott för länge. nu vet inte jag hur mycket muskler du har men för att få fram musklerna på magen eller vart de nu är så måste du *bygga* dom innan.. annars kommer man in i en cirkel och det händer ingenting. sen minska på kalorierna när du byggt. annars blir de fel. viktigt att få i sig med så man orkar. sen låter de på dig som att du har mer fett vid magen och nertill? då är de allra effektivaste att köra konditionsträning. så tycker du ska öka på den. då lär magen sätta igång att förbrännas. för nu låter det som du endast kör konditionsträning en dag per vecka? rätta mig om jag har fel. sen med maten. hur ser en vanlig matdag ut för dig? alltså vad äter du. jättebra att du äter regelbundet varje dag. helst var tredje timme så är förbränningen på topp. hoppas man kommit med några tips!
  1. 4 jun -12
  1. dentjejen
  1. 3

Tack så jättemycket för att du tog dig tid och läsa igenom mitt inlägg. Och tack för tipsen!!

Gällande min cardio träning går jag powerwalks varje morgon i cirka 35 minuter och har gjort det i cirka 2,5 månaders tid, märker otroligt mycket på kläder och med måttband att jag tappar i omkrets känner dock inte att mina magmuskler blir mer synliga...

Gällande kosten så äter jag väldigt bra (om man får säga så själv haha) En vanlig dag kan se ut såhär:

Frukost:
En normal (cirka 1,5 dl) portion naturell filmjöl, tre hasselnötter, tre mandlar, cirka 3 tsk linfrön, solrosfrön, och russin, 5-6 frysta hallon och kanel på det.
Sedan äter jag ett kokt äggvita med tonfiskröra eller keso vid sidan om (tonfiskröran är egengjort av turkisk yoghurt, hackade ägg, rödlök, dill och tonfisk såklart)
Eventuellt tonfiskröra på ett eller två finncrisp istället.
Oftast tre minitomater vid sidan.

Mellanmål: (cirka 2,5 timmar senare)
En morot och en näve nötter (en relativt liten näve)

Lunch: (cirka 2,5 timmar senare)
Om jag är i tex skolan blir det ännu en morot, minitomater och lite nötter.
Annars en omelett på två äggvitor, en quorn filé (vegetariskt alternativ till kyckling, mycket fettsnålt) sallad (mixad sallad, tomat, gurka)

Middag: (cirka 2,5 timmar senare)
Vanlig mat (vegetariskt) allt från quornfärs(som köttfärs) till vegetarisk biff/lax med sallad. Äter alla delar såsom fett, kolhydrater och protein men försöker att äta mer protein och mindre kolisar men utesluter det inte.

Mål efter träning:
Försöker att inte äta något efter klockan sju men om jag tränar senare på kvällen vilket innebär att jag måste få i mig något efter de. Brukar då äta proteinrik mat såsom, äggvita, tonfisk, eller fil med samma tillbehör som frukosten.

Tränar cirka 11 gånger i veckan och jag vet att det låter mycket men då räknar jag in 7 PW (en varje dag) plus 4 pass på gymmet, då alla kroppens stora muskelgrupper tränas med tyngder.

Så hoppas de va tillräckligt detaljerat :D
  1. 4 jun -12
  1. Tottizz
  1. 0

Det kan ju vara så att din kropp hamnat i svälltläge och bryter ner muskler istället för fett? Är inte så kunnig, men det är ju som Daaancer sa inte bra att ligga på kaloriunderskott för länge.
  1. 4 jun -12
  1. sarahgold
  1. 0

Jag tror du får ställa dig frågan om du tycker det är värt att bli smalare upptill för att kunna få bort magen? Tyvärr väljer man ju inte var kroppen tar fett, och alla har vi olika förutsättningar. Dietar du tills du fått en platt mage kanske du även fått väldigt smal överkropp också. Det bästa är kanske att nöja dig med dieten för tillfället och träna och äta bra på balans. Alltså, inte överäta, men heller inte underäta. Bygg lite muskelmassa på överkroppen och resten så när du sedan dietar igen så kommer inte resten av kroppen se så tanig ut när du går ner till den fettprocent du vill ha.

Jag har samma problem, fast med underkroppen. Ibland får man ställa sig frågan om det är värt att bli så tanig på resten av kroppen bara för att bli av med ett problemområde eller om det kanske är bättre att bygga lite mer muskler först?

Tips är att äta mer protein för att bygga kvalitativ muskelmassa.
  1. 4 jun -12
  1. Robbn94
  1. 5

En kalori är en kalori. Kroppen använder ATP som energi.

Det ser ut som att du äter relativt fettsnålt. Fett är väldigt viktigt för kroppen däribland hormonproduktionen.
Du verkar äta en del nötter och frön. Dessa innehåller mycket omega-6. Om man intar för mycket omega-6 i jämförelse med omega-3 så kan detta främja inflammationer m.m.
Du äter en hel del kolhydrater. Kolhydrater är en enkel energikälla för kroppen som även är näringsfattig. Dessutom är den icke essentiell för kroppen.

Som du vet och har skrivit så kan man inte på något sätt punktförbränna. Vart fettet lagras bestäms av dina gener. Då kroppen tvingas till att använda det lagrade fettet som en energikälla så kommer den också ta fett från den fettvävnad som är prio 1. Fettet kring buken brukar oftast vara kvar in i det sista. En hypotes är pga de känsliga organen som finns där.
Genom att träna bröstmuskulaturen och musklerna i närheten så kan du på så sätt undvika att se ut som ett benrangel. Dock finns risken att du blir till ett muskelberg. ;)

Du verkar träna en hel del. Både styrketräning och konditionsträning. Båda tvingar kroppen att använda en hel del energi. Den mängd mat du skriver att du får i dig anser jag ser på tog för lite ut. Sluta räkna kalorier är mitt bästa tips. Ju färre kalorier desto mer kolhydrater och mindre fett.

Vad kroppen gör då den inte får tillräckligt med energi är att den behöver hitta det på annat håll. Först tar den energi från de glykogena depåerna och sedan börjar den använda det lagrade fettet i fettvävnaden. Dock är kroppen inte dum. Man kan jämföra kroppen med en person som nyligen blivit arbetslös. Den arbetslöse (kroppen) kommer inte att använda alla sina besparingar (det lagrade fettet) istället så börjar han skära ner på sina utgifter (allt som kräver energi). Din metabolism kommer att sänkas och kroppen kommer inte förbränna lika mycket energi som den gör annars eftersom den håller på att svälta.

Varför undviker du att äta efter sju? Lägger du dig då?
  1. 13 jun -12
  1. dentjejen
  1. 3

Robbn94: Vad är det för kolhydrater jag äter? Jag tänker mig själv kolhydrater i form av pasta, ris eller potatis som sämre val. Men är som sagt inte jättekunnig själv så du får gärna specificera vad som är kolhydrater i det jag äter?

sarahgold: Tror tyvärr att jag är beredd att hellre bli för smal upptill för att få definierade magmuskler och benmuskler, för så som det är nu trivs jag inte med mig själv.

Robbn94: Nej jag går inte och lägger mig klockan sju. Jag undviker att äta efter sju av den anledningen att man oftast äter för att det är gott eller av en dum vana vilket jag inte anser vara bra om jag vill gå ner i vikt och fettmassa. Det händer ibland att jag går och lägger mig med kurrande mage vilket kanske inte är så bra, vet faktiskt inte vad det resulterar i kroppen(?) men jag överlever att vara lite små hungrig får ju ändå äta frukost några timmar senare.

Tack för era svar btw!
  1. 14 jun -12
  1. Robbn94
  1. 5

Nötter, russin, hallon, lök, tomat, müsli, banan (!), bröd, päron och morötter innehåller en del kolhydrater.
Varför äter du inte äggulan? Den innehåller massor av vitaminer och är en bra källa till fett.

Jag äter alltid för att det är gott. Om du äter du vid 16:00 och sedan äter frukost 07:00 så låter du kroppen arbeta i 15 timmar utan tillsatt energi.
På natten passar kroppen på att reparera sig och starta om inför morgondagen. Mycket hormoner produceras dessutom i sömnen. Att lägga sig hungrig är bland det dummaste.
  1. 14 jun -12
  1. dentjejen
  1. 3

Robbn94: Med tanke på att jag inte äter speciellt mycket kolhydrater i form av potatis, ris och pasta så är det väl ganska bra för min kropp att få i sig dessa kolhydrater ändå eller borde jag sluta med dessa också? Vad skulle jag ersätta det med då större delen av mitt matintag inkluderar nötter till filen, eventuellt frukt till mellanmål. Sedan består stor del av min portion till middag av sallad, vad ska jag dryga ut detta med istället? Banan äter jag oftast bara en halv innan min morgon powerwalk för att få snabb energi så jag orkar träna innan frukost.
  1. 15 jun -12
  1. Robbn94
  1. 5

Personligen så anser jag att din kost bör innehålla mer fett, men nu äter jag själv 70-80E% fett varje dag så det kan vara därför. Men vill du lägga till lite fett så kan du lägga till någon fet sås/majonnäs/dressing eller äggula etc.

Har du någon koll på hur mycket av kolhydrater, fett och protein du brukar äta om dagen?
Ditt kostupplägg ser ut att innehålla väldigt lite energi i jämförelse med din aktiva livstil.
  1. 18 jun -12
  1. dentjejen
  1. 3

Nej jag vet faktiskt inte hur stor del av respektive fett, kolhydrater och protein jag äter/dag.. Men om man vill uppnå en fettminskning så måste jag vill göra av med mer än vad jag stoppar i mig? Alltså måste jag äta mindre och röra på mig mer? +-

Har sedan ungefär tre månader tillbaka vägt och mätt mig regelbundet och jag har gått ner 5,7 kg och förlorat hela 6 cm runt magen vilket är ganska mycket för mig då jag inte har så jättemycket att ta av sedan innan, vägde då 58 kr till mina 165 cm. Väger idag 52,4 kg till mina 165 cm. Det märks ju på måttbandet att jag gått ner över magen dock tycker jag inte att mina magmuskler blivit mer definierade och det är det som stör mig något otroligt! Och att jag har magmuksler under är jag helt övertygad om då jag känner rutor högs upp och känner även magmusklerna i nedre delen av magen också. Men hur ska dom bli definierade?! blir så trött på att kämpa kämpa utan att få de resultatet man vill ha, och att jag aldrig får unna mig något jag tycker är gott. Något så litet som en bit mörk choklad på lördagen, suck..
  1. 18 jun -12
  1. Tottizz
  1. 0

Det är svårt att få fram rutorna på magen, fettet på magen är det som sitter kvar längst på de flesta. Men jag tycker att du fokuserar för mycket på vikt och att ha en snygg kropp. Det viktigaste med att träna och äta bra är att man mår bra, och du kan så klart äta lite choklad på lördagar om du vill!
  1. 18 jun -12
  1. dentjejen
  1. 3

Är medveten om att detta kanske kan verka överdrivet vilket vissa i min omgivning säger tex mina föräldrar.. men jag känner inte att jag kan må bra av att unna mig eller att känna mig onyttig.. Kanske sitter mer i huvudet men jag vill så gärna ha en kropp jag känner mig nöjd med och kan inte tänka mig att vara nöjd och "lycklig" innan dess...
Liknande diskussioner: