Kom ihåg inloggning
Bild saknas Cellistan
Kön: Tjej
Bor: Halland
Inloggad: 10 okt -12
Recensioner: 0
Bilder: 0
Gästbok: 9
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-06-01
Tid: 11:41
Svar: 16
Visningar: 385

Definitionen av skönhet

Jag kom på en sak igår som jag gärna vill dela med mig av. Jag lägger, precis som de flesta tjejer, ner otroligt mycket tid, pengar och energi på att göra mig själv vacker. Man fixar naglarna, rakar sig, pysslar med håret, hudvård, make up, tränar osv osv.
Men hur mycket jag än har hållit på så har jag aldrig betraktat mig själv som speciellt vacker, speciellt som jag har en syster som fötts med de vackraste dragen på jorden.
Men till min slutsats: Man kan inte hjälpa hur stor näsa man har eller hur ihopsittande ögon man har eller vad det nu är man är missnöjd med. Vad man däremot kan göra är att ta hand om sitt hår, sin hud, träna, sminka sig fint och använda kläder som smickrar en. Därför är alla som gör en ärlig ansträgning vackra. Om man har fint hår, fin hy och klär sig snyggt, luktar gott och är fräsch så har man gjort vad man kan.
(Naturligtvis kan man inte alltid hjälpa om man till exempel har finnig hy eller är tjockare än man önskar, men min poäng är att gör man det bästa av vad man har så är man vacker!)

Så nu tänker jag intala mig själv att jag är vacker. Om jag lägger en stor del av min tid och mina pengar på att göra mig själv vacker så måste jag ju vara det!
Är ni med mig?

1. 1 jun -12
  1. teralene
  1. 20

Definitionen av skönhet

Håller med till 100 % :) Bra skrivet!!
  1. 1 jun -12
  1. Carrosh
  1. 0

Varför måste man lägga ner massa energi, tid och pengar för att se bra ut?
Jag gör inte allt jag kan för att förbättra mitt utseende med smink, behandlingar osv. Inte mer än att jag går till frisören då och då. Tycker inte det finns någon större anledning att hålla på så mycket med smink, klipper mina naglar korta då det är mest praktiskt.. och jag vet att jag duger, precis så som jag är :)
  1. 1 jun -12
  1. teralene
  1. 20

Personligen är det ett intresse oxå, så för mig är det inte jobbigt ens förutom när jag har bråttom och det är en procedur med håret, men jag tvättar det så sällan jag kan eftersom det är bra dessutom :)
  1. 1 jun -12
  1. Cellistan
  1. 0

Carrosh: jag sa aldrig att man måste en massa saker, men det finns ju mycket man kan göra om man vill bli finare. Har man då gjort det så finns det ingen anledning att tycka att man är ful för resten har man ju ingen makt över :)
Sedan gör du säkert saker du inte tänker på också, använder balsam i håret, ansiktskräm, rakar dig kanske och ser till att inte ha skit under naglarna. Allt sånt är ju ganska basic för många men det är fortfarande saker man gör för att bli finare och fräschare :)
  1. 1 jun -12
  1. Carrosh
  1. 0

Det lät på dig som att man behöver anstränga sig så mycket för att vara vacker. "Därför är alla som gör en ärlig ansträngning vackra." Men jag missförstod då säkert, sorry!

Ja, självklart finns det ju basic-grejer man gör, och jag tycker självfallet inte att det är fel att sminka sig och fixa sig. Jag tror jag var för otydlig i mitt svar där. Jag tänkte mest på de som lägger timtals på smink och hår varenda dag och verkar fullkomligt maniska över att allt ska vara perfekt, annars duger de inte.
När jag var tonåring var jag själv en sån som stod länge, länge framför spegeln och sminkade mig och fixade mig, tills jag insåg att "shit, jag orkar verkligen inte det här! Nu skiter jag i vad folk tycker!" och struntade i både smink och hårtrixande. Vilken befrielse!
Men absolut, det är kul att piffa till sig ibland. Men att stå där i en timma varje dag för att sminka sig, det känns overkill.
Det finns säkerligen massor som finner en mening och har ork till att göra sånt, och då får de ju göra det :) Det säger jag inget om.
Jag menar bara på att man visst duger, utan att göra en massa "förbättringar". :)
  1. 1 jun -12
  1. teralene
  1. 20

Alla gör ju som dom själva vill såklart :) Men jag är en beauty-junkie och det tänker jag fortsätta vara, tycker även att folk som tar hand om sitt utseende ska ha cred för det!
  1. 1 jun -12
  1. mackita
  1. -

Jag gör mig inte enbart fin för att jag måste se bättre ut, ligger som sagt också ett stort intresse i det. Hatar ofräscha naglar och därför gillar jag att pyssla om mina. Även testa mig fram när det gäller hårfärg, klippning, nya hudprodukter osv..Så det 'är lite av både och, att man vill se fin ut och är ett intresse. INte tycker jag det är jobbigt att göra sig fin (förutom att sminka mig, hatar det)!
  1. 1 jun -12
  1. Cellistan
  1. 0

Carrosh: Menade inte att bara de som anstränger sig hårt är vackra så klart, vissa, som min syrra, är perfekta direkt... :P men ingen som verkligen anstränger sig kan vara ful, för man har gjort det bästa av det man har att arbeta med. Vissa är så klart snyggare än andra, men man ska inte behöva känna sig ful för det :)
  1. 1 jun -12
  1. mandies
  1. 31

Fast vissa som gör allt för sitt yttre blir ändå inte snygga om de inte är snygga naturligt, så jag skulle inte säga att en "ful" person blir snygg av smink och styling. Men däremot tycker jag att man kan förbättra sitt yttre mycket. Jag lägger ner mycket pengar på hud- och hårvårdsprodukter, smink och såna grejer. Gillar att ta hand om mitt yttre, och det tycker jag att alla borde göra! :) Fast är man väldigt naturligt vacker så hade det ju varit skönt att slippa sminka sig varje dag hehe..
  1. 1 jun -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Att du lägger ner mycket tid och pengar på att göra dig själv vacker så betyder inte det att du är det. Lägg tiden på att förverkliga dina drömmar och uppfylla ett sorts självförverkligande istället. Det är sådant som gör en person fascinerande och vacker.
Jobba på ditt inre, inte på ditt yttre. Att se hel och ren ut betyder inte att allt måste vara perfekt.
  1. 1 jun -12
  1. Cellistan
  1. 0

Öhm, menar inte att jag lägger ner mer resurser än genomsnittet tjejer, bara att man ska vara nöjd med det man har!
Jag förverkligar mina drömmar må du tro, läser till mitt drömyrke på universitet, är gift med mannen i mitt liv, har en underbar lägenhet rätt centralt i Malmö, som jag älskar. Du verkar tro att mitt liv kretsar kring skönhet och det gör det inte :P
  1. 1 jun -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Tycker generellt att kvinnor i allmänhet lägger ned för mycket tid och resurser på att vara vackra. Men det är ju helt fantastiskt att det går bra för dig! Keep it up! Jag säger inte att du ska låta ditt utseende stagnera totalt, låt det inte inkräkta för mycket i vardagen dock.
  1. 1 jun -12
  1. Ryuzaki
  1. 10

Jag har iofs lagt ner en del pengar och tid på att bli fin, men det första jag gjorde var att bestämma mig för att jag var snygg. Eller, med mitt kassa självförtroende fick jag börja med att bestämma att jag hade några snygga drag, och sedan mer och mer. Inte bara tycker jag själv att jag är snygg nu, jag får också höra det av andra vilket typ aldrig hände! Sen att jag ändå använder smink och annat för att ännu mer se ut på ett visst sätt är en sak, men ens utstrålning är viktigare än drag och/eller smink.
  1. 1 jun -12
  1. Squaw
  1. 0

När jag var yngre lade jag ner mycket tid på mitt yttre, och mycket pengar. Jag var osäker över mitt utseende och gick inte ens till mataffären utan smink.
Med åldern har det där avtagit dock och jag känner mig oerhört säker och tillfreds med hur jag ser ut.

Jag tar hand om mitt utseende genom att sköta om min hygien och färgar och plockar ögonbrynen ibland, men jag sminkar mig nästan aldrig. Och utöver dessa saker så gör jag inget mer. Vet inte om jag blivit lite bekväm och lat av mig kanske (har t o m rakat av mig håret för att brände sönder det, hahah) :P För nu om jag sminkar mig så tycker jag att jag bara ser konstig ut och föredrar mig själv utan smink faktiskt.
Ska det inte vara tvärtom att man behöver mer smink ju äldre man blir?
Liknande diskussioner: