Kom ihåg inloggning
Bild saknas malleangel
Kön: Tjej
Bor: Stockholm
Inloggad: 19 maj -13
Recensioner: 6
Bilder: 0
Gästbok: 126
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2006-10-09
Tid: 19:02
Svar: 15
Visningar: 838

hur äta linfrön?

Dela:

Köpte hela linfrön i mataffären idag... är det bara att äta dem som de är?... stod ngt om att lägga i blöt på baksidan av förpackningen...? Men d behövs väl inte?

hjälp någon :P

1. 9 okt -06
  1. tjusing
  1. 0

hur äta linfrön?

man kan äta utan att blötlägga också. mamma äter i sin youghurt varje morgon:)
  1. 9 okt -06
  1. hano
  1. -

lägg den i vatten en liten stund, så kommer den yttersta hinnan bli lite "slemmig", så kan man dricka dem i ett glas med vatten.
eller koka dem i gröten, det är också gott! :)
  1. 9 okt -06
  1. fippe
  1. 0

Jag blandar linfrön, solrosfrön, vetekli och russin som müsli varje morgon =) Supergott!
  1. 10 okt -06
  1. slarm
  1. 0

Jag rekommenderar att lägga dom i blöt i ett glas för att drick om du vill SPY!
Jag lovar du kommer få kväljningar.

Ha det gärna på filen eller i tex rågflingegröt med vetegroddar och kruskakli samt loppfrön i också. Är jätte bra med fibrer, mättar och är kalorisnålt. Ha gärna i ett torkat fikon men inget salt. (Kan ju ta annan torkad frukt också, men att ha i torkad frukt ger det sötma. Det blir lättast att ta allt i mikron. Tänk bara på att när man har kruskakli och vetegroddar så måste dom ha väldigt mycket vatten för dom drar åt sig extremt mkt.

Men linfrön och loppfrön kan du ha i nästan all matlagning, gärna om du bakar bröd eller någon sötsak.
  1. 10 okt -06
  1. hano
  1. -

slarm - men jag kan dricka det UTAN att spy. jag tycker om det, det är smidigt och smakar inget speciellt. så lova inte för mycket nu. ;P
  1. 11 okt -06
  1. vivivi
  1. -

jag har fått för mig att dom måste tuggas eller delas innan dom åker ner i magen, annars har de ingen nytta. Jag äter lite varje dag :)
  1. 11 okt -06
  1. fippe
  1. 0

Varför dricker ni dem? =) Det kan väl inte va gott, är det så viktigt att man får i sig sin dagliga dos? :)
  1. 11 okt -06
  1. Dawn
  1. -

jag la dom i blöt en dag och kämpade mig igenom det men med tusen kväljningar :))))))
  1. 12 okt -06
  1. malleangel
  1. 0

Har läst att linfrön ska vara bra fö hyn.. stämmer det? :)
men på förpackningarna står det bara om att det är bra för tarmarna haha :P
  1. 13 okt -06
  1. slarm
  1. 0

Hnazo - Okej "bra" att du kan svälja dom då, men varför göra det på det sättet när man kan få i sig det på ett aptitligt sätt?
Linfrön innehåller omega 3 och är bra för hyn OM du som sagt krossar dom precis innan du äter dom, om du äter dom hela så åker dom genom kroppen utan att man tar upp någon näring från dom, då är dom endast för tarmhållningen, sänker gi osv. Det tar med sig dåliga fetter ut och "sköljer kroppen"
Du kan ju krossa lite och ha lite hela, men köp ALDRIG krossade, dom har förlorat all den effekt dom man får av krossade linfrön, nej köp hela och krossa dom precis innan du ska äta dom : )
  1. 14 okt -06
  1. malleangel
  1. 0

tack slarm :D
  1. 14 okt -06
  1. malleangel
  1. 0

det där med att de ska krossas innan man äter dem.. räcker det inte med att försöka tugga dem ordentligt? lr hur krossar man dem på bästa sätt?
  1. 14 okt -06
  1. Schooolia
  1. 8

gav mina hästar linfrö varje dag. och dom va tvugna att blötläggas så dom blev slemmiga.
Annars hade dom inte funktion.
Hällde kokande vatten över dom. Sen gav jag hästarna det när det svalnat. Linfröna skulle va bra för tarmarna + att pälsen blev fin.
Själv tycker jag det luktar päckel, skulle aldrig äta det haha.
  1. 17 okt -06
  1. Rosetta
  1. 7

Precis, har också hört att det är bättre med krossade linfrön än hela, eftersom man får i sig innehållet som finns i dem (omega 3&6 etc.) om de är krossade. Äter man dem hela får man inte i dig dessa ämnen eftersom skalet är för hårt för att kroppen ska kunna ta upp det.

Så om du vill prova att krossa dem själv, kan du göra det antingen med stavmixer eller genom att stöta dem. När de är krossade ska de förvaras i kylskåp.