Kom ihåg inloggning
fannypanny
Kön: Tjej
Bor: -
Inloggad: 25 sep -07
Recensioner: -
Bilder: -
Gästbok: -
Blogg: -
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2007-03-04
Tid: 18:09
Svar: 16
Visningar: 641

Glutenallergiker?

Dela:

Hur vet man om man är det? alltså så fort jag äter något som har med vete att göra så mår jag så himla dåligt i magen., värsta smärtorna :S kan det vara något som jag inte tål och avrt ska man vända sig? har varit hos vår husläkare o tagit en massa prov men då va allt normalt (detta va typ över ½ år sen) inget fel i tarmarna eller ngt! även om jag hade typ magkatarr :S

1. 4 mar -07
  1. josen
  1. -

Glutenallergiker?

jag är glutenintolerant. varit det sedan födseln så det funkar fint nu =)

jag tycker det låter som att det skulle kunna vara det. jag har hört att du går att göra det med ett enkelt blodprov? kolla upp det!

om det är så är det nästan bra. det är lättare att leva med glutenintolerans än typ IBS eller andra mer diffusa magproblem. hoppas det går bra!!

1. 4 mar -07
  1. fannypanny
  1. -

okej, ja typ på vårdcentralen eller något? annars om det inte är så kan man ju alltid undvika det ändå. om man mår bättre av det liksom! får prova mig fram eller något! :)
  1. 5 mar -07
  1. josen
  1. -

gåtill vårdcentralen :) det är dumt att utesluta fel kost!
  1. 8 mar -07
  1. Miisen
  1. 6

Har du kollat ditt järn? Det brukar vara så att har man lågt järn, brukar man kolla vidare om det har något med gluten att göra....Så var det med mig iaf. .hoppas dom hittar vad det e för något :)
  1. 8 mar -07
  1. fannypanny
  1. -

jag hart inte kollat ngt än. sist jag va där va ju allt normalt, men nu har jag undvikit gluten sen jag skrev detta och min mage mår faktiskt bättre. blir inte uppsväld å så. men jag vet jag måste ju kolla det :P.
  1. 8 mar -07
  1. josen
  1. -

har just bakat glutenfritt bröd! MUMS!
  1. 8 mar -07
  1. fannypanny
  1. -

oh, så du har sånna braiga recpet på lager? :D inget du vill dela med diG? (:
  1. 8 mar -07
  1. josen
  1. -

hehe... nja du! min mamma bakade alltid när jag var liten... men idag var första gången jag bakade bröd själv! följde faktiskt receptet på paketet för Grov mjölmix! förpackningen ser ut som ett mjölkpaket! blev riktigt riktigt gott!

med det är absoluuut inget man behöver göra då det finns väldigt mkt gott i affärerna.
  1. 9 mar -07
  1. Lykka
  1. 0

precis sådär reagerar min mamma på vitlök, hon är jätteallergisk. så möjligt att du är det mot gluten, jobbigt...
  1. 10 mar -07
  1. Celaa
  1. 0

jag funderade också på ifall jag var det så ja slutade äta gluten å laktos å de blev lite bättre men inte bra tyckte jag så ja gick till farbror docktor .. han sa att de antagligen var magkatarr.. så ja fick medicin.. har käkat den nåra veckoor men de e inte bra än.. just nu sitter jag här me jätte ont i magen.. råkade bli några drinkar i går och inte så bra mat idag =/ hehe. min mage e inge glad ursh usrh
  1. 10 mar -07
  1. Sigrid86
  1. -

Jag hade jätteproblem med min mage i ungefär 3 år. fick ständigt medicin för magkatarr för det sa läkarna att det var. Tillslut fick Jag säga att det kanske kunde vara gluten. Så Jag tog ett blodprov och mycket riktigt så var det glutenintolerans. Fick sedan göra en gastroskopi för att fastställa intoleransen- Viktigt bara är att fortsätta äta gluten tills man gjort BÅDE blodbrov och gastroskopin för annars kan inte sjukdomen fastställas. och även om blodprovet visas negativt kan gastroskopin visa positivt! Lycka till !
  1. 10 mar -07
  1. fannypanny
  1. -

aha! men vart ska man vända sig? för sist när jag kollade allt så var det som om magen var orolig och kurrade hela tiden även om jag precis ätit. blev väldigt trött å sånt då. men så fick jag omeprasol lr ngt sånt av min läkare för det va bra för magen. som imodium typ. men de hade ingen aning om vad det var egentligen. jättesvårt å förklara det ju. nu har jag inte ätit gluten på 1 vecka och jag mår bättre, fast det kan ju vara inbillning. men vart ska jag vända mig? :O
  1. 10 mar -07
  1. josen
  1. -

gå till vårdcentralen o be om remiss till en läkare inom gast. för o vara säker! men du kan ju be dem på vårdcentralen ta blodprov först. jag har ju både glutenintolerans och magkatarr och jag tycker att det finns skillnader mellan symptomen. men det är ju olika från person till person!
  1. 4 feb -08
  1. Pumsi
  1. -

Blir magen svullen om man är glutenintolerant?
Liknande diskussioner: