Kom ihåg inloggning
Uppdatering pågår: Vissa inlägg som skrivs i forumet under december kan försvinna.
Satirnine
Kön: Tjej
Bor: -
Inloggad: 28 maj -11
Recensioner: -
Bilder: -
Gästbok: -
Blogg: -
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2007-07-12
Tid: 17:50
Svar: 30
Visningar: 885

Vad äter ni som är nyttigt?

Dela:

- Själv äter jag t ex fullkornsris, fullkornspasta & fullkornsknäckebröd och osockrad kräm/nyponsoppa(till frukost)
Sen lite annat, förösker dra ner på det onyttiga så gott det går eftersom jag är lat och inte motionerar.

Helt enkelt, Vad äter ni för nått för att leva mer sunt?

Tips på mellanmål förresten? :-)

1. 12 jul -07
  1. Lykka
  1. 0

Vad äter ni som är nyttigt?

fullkornspasta äter jag delvis. men har aldrig brytt mej vad jag äter egentligen. känns som det är bestämt att alla "nyttiga" saker ska va äckliga. linser, groddar, gröt, bönor osv är det äckligaste jag kan komma på. mår illa av o äta det, spyreflexen kommer direkt. hade nyttiga saker varit goda hade jag säkert ätit mer av det.
mjölk är väl inte heller nyttigt enligt de flesta. men fan, ett liv utan mjölk är inte värt o leva=P
  1. 12 jul -07
  1. Lykka
  1. 0

äter förresten bara ljust bröd oxå. råg är så långt jag går. fullkorn funkar ibalnd om det är ljust. mörkt bröd äter jag inte överhuvudtaget, usch.
  1. 12 jul -07
  1. Leso
  1. 12

Voice: jao, du kan iallafall berätta hur du tycker jag ska ändra kosten så får jag se om de låter som något jag kan klara av ;)
  1. 12 jul -07
  1. Carla82
  1. 0

Voice; Till att börja med är det inte alls onyttigt med pasta, ris och bröd. Det är livsnödvändigt. Enligt GI-metoden är det dock inget man ska frossa i om man har ett oaktivt liv och vill gå ner i vikt. Men om man rör på sig är det jätteviktigt då det ger oss kolhydrater och vitaminer. Bröd kan man ju välja om man vill ha fullkorn-, knäcke- eller vanligt vitt bröd. Jag mår bäst av ljustbröd eftersom jag har känslig mage och både en dietist liksom min läkare sagt att jag ska undvika fullkorn i bröd. Ljust bröd är bättre än inget bröd alls. Smör på mackan är inte heller farligt, men man kanske inte ska äta majskolvar och bakad potatis med MASSA smör varje dag direkt. Jag äter qourn, lax, makrill, tonfisk, quinoa, bulgur, olivolja, avocado, nötter, grönsaker, kamomillte, pepparmyntste, havremjölk, sushi, misosoppa, groddar, sparris, spenat, broccoli, haricots verrtes mm. som är nyttigt. Grönt te dricker jag inte, eftersom det inte är bra för känslig mage. Samma med kaffe, coca cola, apelsinjuice, öl, shots, mjölk mm.
  1. 12 jul -07
  1. Voice
  1. -

Jag vet att det inte är onyttigt men det är inte bra
  1. 13 jul -07
  1. Carla82
  1. 0

Voice; Vad är det som inte är bra med det?
  1. 13 jul -07
  1. anilE
  1. 0

äter en massa frukt och grönsaker, dricker görnt te, äter fullkornsprodukter, lax, kyckling, bönor mm mm .

www.filibabba.blogg.se (mellanmålstips och annat nyttigt!)
  1. 14 jul -07
  1. Tamira
  1. 0

jag kör alltid med en massa frukt för c vitaminer. och till morgonen äter jag alltid nyttiga flingor med mjölk och banan i :) även till mellanmål, jag håller mig mätt längre och slipper gå och småäta.
  1. 14 jul -07
  1. Tamira
  1. 0

+ att jag äter mycket müsli! (müsli utan en massa socker och torkad frukt) finns att köpa på de flesta mataffärer. det tar jag med fil eller youghurt. ibland häller jag i lite russin för smakens skull. nyttigt ;D
  1. 14 jul -07
  1. louice
  1. 3

Lax, annan fisk, kyckling, fullkornsris och past, keso, naturell lättyoghurt, lättmjölk, bananer och annan frukt, massa grönsaker, sallad, potatis, naturella nötter och frön, nyponpulver m,m
  1. 14 jul -07
  1. louice
  1. 3

nää de där med pasta och ris, pasta är på sätt och vis bättre än ris eftersom pasta innehåller mer protein som gör så att du håller dej mätt längre. :)
  1. 14 jul -07
  1. Lindrah
  1. 0

Jag tror man ska försöka äta så varierat som möjligt, så mår man nog bäst, o jag tror mest på tallriksmetoden om jag ska vara ärlig. Undersökningar visar att ju mer man tänker på vad man äter desto sämre mår man, så jag tror inte man ska fundera så mkt utan försöka äta en sån varierad kost som möjligt. Så kan man ju tänka på att försöka ändra lite på kosten om man äter snabbmat för ofta, godis chips etc. för det är ju inte så himla bra, om man är godisberoende t.ex. SOCKER e boven! Försök byta ut det mot frukt istället finns hur mkt goda olika exotiska frukter som helst... Men klart man ska unna sig ibland... Varierad kost, och motion... That's the best thing you can do :)
  1. 14 jul -07
  1. cherokee
  1. 18

lättost, fullkornsstart, grovt bröd, fullkornspasta, havregrynsgröt mm!
  1. 14 jul -07
  1. Joysi
  1. 0

lindrah: håller helt med dig! tallriksmodellen är jättebra. man får tänka förnuftigt och inte äta så mkt skräpmat, godis osv om man vill vara nyttig. men tycker inte man ska ägna allt för mkt tid till att tänka på vad man INTE FÅR äta. finns så mkt roligare saker att ägna tiden åt. se till att träna och rör på dig så kan du dessutom äta med "bättre" samvete. plus att du kroppen mår bra av att röra på sig.