Kom ihåg inloggning
marushka
Kön: Tjej
Bor: Skåne
Inloggad: 27 jun -11
Recensioner: 1
Bilder: 2
Gästbok: 49
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2009-01-28
Tid: 17:39
Svar: 30
Visningar: 1088

Arabisk mat

Dela:

På lördag skaj jag ha en massa gäster hemma hos mig. Vanligtvis lagar jag mycket mat men jag lagar sällan mat till så många människor.
jag behöver lite hjälp med vad jag ska göra för något. D är redan bokat att jag ska göra arabisk mat eftersom d blivit efterfrågat.
D ska vara ris till och jag vill gärna kombinera med en fin tabouleh.(om smakerna funkar!!)

Ha funderat på shish tawok, men jag orkar inte grilla till så många människor.

Så snälla hjälp, är d någon som har ett bra mellanöstern recept att låna mig- helst kyckling, men lamm går också bra. D ska vara hyfsat lättlagat(helst) och gå och förbereda till ca 25 gäster.

merci : D

1. 28 jan -09
  1. toodiloo
  1. 52

Arabisk mat

kan du inte göra såndär köfte då (vet inte hr de stavas)
  1. 28 jan -09
  1. marushka
  1. 2

köfta måste jag antingen steka eller grilla och d pallar jag egentligen inte till 25 pers..kommer ta sketalång tid.
Jag vill gärna hitta någon gryta jag kan göra som kan stå och reda sig självså jag kan göra annat under tiden..
  1. 28 jan -09
  1. IdaLotta
  1. 16

Ingredienser
3 - 4 kycklinglår
5 potatis
50 g mandel
100 g russin
4 dl basmatiris
4 ½ dl kycklingbuljong

1 msk Biriani krydda,
eller
½ msk curry
½ tsk svart peppar
½ tsk kanel

Gör så här
Först så skall man koka kycklinglåren med salt. De skall bli riktigt mjuka.

Under tiden de kokar så skall du koka madeln för att kunna ta bort skalen från den ifall du har mandel med skal, om inte så skall du koka mandel lite o hälla ut vattnet.

Skala potatisen och skär i bitar, ca 2 cm brett. Stek potatis och låt sedan ligga på en tallrik efter stekningen med hushållspapper under för att oljan skall sugas bort.

När kycklingen är färdig tar du ut kycklingen för att kallna. Buljongen skall du mäta ut av 4 ½ dl för att koka riset i det. Koka riset.

dra sönder kycklingköttet i bitar.

När alla ingredienser är färdiga skall du röra ihop allt i en bunke eller någonting djupt. Blanda ris, potatis, kyckling, mandel ihop.

Stek russinet snabbt tills de bara sväller upp och häll sakta över riset utan att det kommer för mycket olja. För att undvika för mycket olja stek med lite olja i en bra panna.

När allt är omrört i bunken så blandar du ihop kryddorna ifall du inte har köpt färdigt biriani krydda. Du kan hälla tillbaks birianin i kastrullen för att den skall hållas varm.
________________________________________ ______________________________

kycklingspett

skär kycklingfile på längden, marinera & trä sedan på spett, grilla eller stek

marinad:

200 g kycklingfilé
0,5 msk citronsaft, pressad
0,5 tsk paprikapulver
0,5 tsk spiskummin, (+ 1/2 tsk salt)
________________________________________ __________________________________

brödpudding är en vanlig efterrätt

300 gram smördeg
2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
225 gram strösocker, (ca 2,5 dl)
0,5 st vaniljstång, delad
2 msk citronskal, finrivet
60 gram pistagenötter
60 gram mandelspån
60 gram russin
1 dl vispad grädde

Garnering
nötter, hackade, russin

Tillagning

8 portioner

1. Baka smördegen enligt anvisning på förpackningen. Bryt den bakade smördegen i små bitar.

2. Koka upp mjölk, grädde, socker, vaniljstång och citronskal. Slå smeten över smördegsbitarna, låt stå och dra i 5 minuter, blanda sedan ner nötter och russin.

3. Portionera upp i ugnsfasta portionsformar och toppa med lite vispad grädde, baka av på 200° tills de fått fin färg, 15-20 minuter.

4. Garnera med lite hackade nötter och russin.

1. 28 jan -09
  1. IdaLotta
  1. 16

kefta i långpanna

Ingredienser
1 1/2 kg nötfärs
3-4 vitlöks klyftor (finhackade)
1 dl persilja (hackad)
Grovmalen svartpeppar (efter smak)
Salt (efter smak)
6-8 stora potatisar
Olja
2 st paket passerade tomater
1/2 dl vatten ev lite mer

Betyg: 1 röst Visningar: 346 Sparat: 27
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda färsen med kryddor vitlök samt persilja.
Platta ut färsen på en smord ugnsplåt så färsen täcker hela botten.

Tvätta potatisen och skiva den, fritera den i en fritös eller i en gryta med olja ett par minuter. Lägg potatisen på hushållspapper så oljan rinner av.

Lägg den friterade potatisen på färsen salta ev lite på den. Häll över de passerade tomaterna på potatisen. Gratinera i ugnen i ca 40 min
Äts med sallad och nått gått bröd till att suga upp såsen

1. 28 jan -09
  1. IdaLotta
  1. 16

arabisk böngryta

Tillagning
Ingredienser

3 burkar Bönor (s k Fava beans) – kan köpas på burk i arabiska butiker.
Ca 150g fetaost
3 finhackade stora tomater
2 finhackade röda lökar
1 finhackad stor paprika eller 2 små paprikor
Saften från en citron eller en stor lime
100g smällt smör/2 msk sesamolja
Salt – efter smak
Chilipulver – efter smak, kan även uteslutas helt
2-3 klyftor pressad vitlök
Ca 2 msk Spiskummin – efter smak

Gör så här:

Skölj bönorna i vatten ett par gånger och värm dem i kastrull med lite vatten på svag värme. Rör om så de inte fastnar i botten av kastrullen. Häll ev. på mer vatten om de börjar fastna. Ta bort bönorna från spisen när de är genomvarma. Mosa bönorna lite grann.
Hacka grönsakerna och smula fetaosten. Blanda ihop bönor, grönsaker, fetosten, vitlöken och kryddor. Servera direkt med arabiskt tunnbröd.

1. 28 jan -09
  1. marushka
  1. 2

oj jisses va många recept : D

men jag är fortfarande inte övertygad. D lutar fortfarande åt spetten men jag är pessimistisk om d kommer lyckas när jag ska göra så många...en gryta hade varit d bästa tror jag nog ändå!
  1. 28 jan -09
  1. IdaLotta
  1. 16

det är jättesmidigt att göra kycklingspett till många, har jobbat en del med catering o det har vart inslag på otaliga bröllopsbuffér, bara att lägga dom tätt på bakplåtspapper och köra som i ugnen, väng en gång för fin färg på båda sidor =) nemas problemas :)
  1. 28 jan -09
  1. marushka
  1. 2

oj..d lät ju bra.
Ska man köra gallret eller på plåt med bakpappret ?
  1. 28 jan -09
  1. IdaLotta
  1. 16

plåt med bakplåtspapper =)
  1. 28 jan -09
  1. marushka
  1. 2

hehe : D

tack så mycket! då blir d shish tavuk! mums
  1. 28 jan -09
  1. IdaLotta
  1. 16

anytime =D hojta om det är något annat
  1. 28 jan -09
  1. marushka
  1. 2

absolut!
  1. 28 jan -09
  1. bronzy
  1. 0

något åt gratäng hållet ? passar ju för många :)
  1. 28 jan -09
  1. MakeupQueen
  1. 0

Araber brukar bjuda på flera rätter, typ buffé, så man gör t.ex lite kefta, lite kyckling, flera sallader, m.m. Jag är gift med en arab och har massa en recept, men som sagt brukar man göra flera rätter, så kan alla ta av det de tycker om. =)