Kom ihåg inloggning
Bild saknas timeless
Kön: Tjej
Bor: Västmanland
Inloggad: 29 jul -12
Inlägg: 41
Recensioner: 0
Bilder: 0
Gästbok: 65
Blogg: Nej
Offline
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2009-09-22
Tid: 17:26
Svar: 11
Visningar: 888

Bästa tipset mot sötsug

Dela:

Gaaah! :S

Blir tokig på att gå och småäta, nu är det slut på att vara den där lilla skåpråttan som alltid
går och snokar efter något litet att stoppa i sig.

Jag har alltid haft dåliga matvanor, men nu äter jag nyttigt.
Det jag behöver är tips på nyttiga små "mellanmål" som jag kan ta när suget sätter
in och jag behöver lite ny energi.

Era bästa och godaste tips tar jag tacksamt emot! :)

  1. 23 sep -09
  1. Cima
  1. -

Bästa tipset mot sötsug


Kan det vara så att du egentligen är hungrig när du springer och snokar i skåpen efter godsaker?

Ät kloka mål under dagen och med mycket protein, då blir du mätt och inte lika sugen på godsaker.

MVH/Cecilia Sandberg -Diplomerad kostrådgivare
  1. 23 sep -09
  1. Bubbelgum
  1. 4

filmjölk + lite russin och havrefras/flingor eller likande. Russin är suveräna mot sötsug!
  1. 23 sep -09
  1. timeless
  1. 0

Först vill jag börja med att säga till: Bubbelgum att anledningen till att russin stillar sockersuget är för att just russin innehåller oerhört mycket socker. Ta dig en titt på vad paketet egentligen innehåller så är dom där torkade små oskyldiga vindruvorna som bortblåsta. :P Men visst, jag håller med dig. Jag har faktiskt precis för fem minuter sen ätit en tallrik med fil, russin, svarta sesamfrön, linfrön, qinoa mm. Suveränt gott och enkelt! :)

Cecilia: Jag äter mål på bestämda tider. Jag äter frukost, fruktmål, lunch, mellanmål, kvällsmat, kvällsdryck. Jag äter nyttig mat som sallad och bönor, kyckling osv. Mellanmålen består av tex keso och frukt. Jag dricker dock för lite så min kropp samlar på sig KILON av vätska i beredskap för att den inte vet när den får vatten nästa gång. (har gjort ett test hos mitt lokala gym) Det jag tänkte på när jag ställde frågan va om det fanns några små tips på vägen, något annat litet mål som tex kesomålen som dämpar lite hunger men mestadels suget efter något snacks framför tvn.

Tack för svaren tjejer! :)
  1. 23 sep -09
  1. Cima
  1. -

Okej jag förstår.
När jag själv kan bli lite sugen på kvällen, brukar jag koka 2 ägg.

Du kan annars äta
*Avokado
*Valnötter
*Fil med blåbär, hallon el kankse jordgubbar.
*Makrill i tomatsås
*Smoothie
*Omelett

Hoppas det iallafall är en lite hjälp på vägen.


MVH/Cecilia Sandberg -Diplomerad kostrådgivare
  1. 24 sep -09
  1. grody
  1. 0

Nötter!! Fungerar alltid! man blir mätt, så man blir inte sugen på sötsaker.. Dessutom är det många bra fetter och vitaminer i nötter :) riktigt gott är det oxå tycker jag :)

hej jag hatar verkligen att gå och små ära hela tiden , jag har själv haft samma problem , men äter du hårdbröd (med mycket fibrer) med pålägg på mogonen/lunch så håller du dig mätt mycket längre och behöver inte känna söt suget. och fibrer/hårdbröd är jätte bra för tarmarna så du blir inte lika uppblåst som ifall du skulle äta mjukbröd. Testa! det funkade på mig, Och man kan ju alltid äta en extra hårdbröd macka utan att ha dåligt samvete, för det e nyttigt (;
  1. 27 sep -09
  1. Yribrallan
  1. -

Grody: Vad gör man om man är allergisk mot nötter då :O?
  1. 27 sep -09
  1. zzyzxrd
  1. 0

prova att dricka vatten när du känner dig hungrig. man kan ofta förväxla törst med hunger (fråga mig inte hur det funkar) och äter då istället för att dricka vatten. Detta funkar för mig, om jag känner mig lite småhungrig så dricker jag först vatten och ser om det går över, gör det inte det så äter jag. du skrev ju själv att du är dålig på att få i dig vätska så prova börja dricka vatten mer regelbundet :)
  1. 1 okt -09
  1. grody
  1. 0

Om man är allergisk mot nötter kan man äta pumpakärnor, solrosfrön och sånt. solrosfrön är gott som det är och pumpakärnor går bra i yoghurt eller sallader :) Det är också nyttigt med vitaminer och nyttiga fettsyror som gör att man håller sig mätt länge. :)
  1. 1 okt -09
  1. grody
  1. 0

linfrön är oxå bra kom jag på :) Om man känner att man bara vill tugga på nåt så är ju morötter väldigt bra oxå, nyttiga och nästan inga kalorier i :p
  1. 1 okt -09
  1. becksanna
  1. -

smoothies...nyttigt, snabbt och mättande...funkar för mig och det går att variera hur mkt som helst