Kom ihåg inloggning
Motherofgod
Kön: Kille
Bor: Västra götaland
Inloggad: igår
Recensioner: 1
Bilder: 11
Gästbok: 204
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-04-05
Tid: 18:18
Svar: 13
Visningar: 188

Recept på cheesecake

Hej, jag ska hem nu över påsk och då vill jag baka en riktigt god cheesecake till min mamma. Så nu undrar jag: vilket recept ger den absolut godaste och lyxigaste cheesecaken? Den ska helst inte vara så söt, min mamma tycker inte om socker.
Tack på förhand.

1. 17 apr -12
  1. picknick
  1. 89

Recept på cheesecake

Okej Guds mamma, här är receptet som lovat

Botten
8 st digestivekex
2 dl havregryn
2 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
150 g smör.

Smält smöret. Krossa kexen och blanda med övriga torra ingredienser. Håll på smöret och blanda till en röra som du trycker ut i botten på en form med löstagbara kanter. Grädda i ugnen i 175 grader i 15 min i mitten av ugnen.

Lager 1
450 g philadelphiaost
3 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Blanda allt och häll i formen (den behöver ej ha svalnat helt). Grädda i 190 grader i 20 min.

Lager 2
5 dl creme fraiche
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Samma som ovan men grädda i 225 grader i 10 min.

Låt svalna helt innan förtäring. Är väldigt gott med jordgubbar till.
  1. 17 apr -12
  1. Merida
  1. 20

www.cheesecake.nu/klassisk-fry...

Fryst! :) Jag tycker frysta är mindre söta än ungnsbakade! :) Blanda i daim i med så blir det mer efterrättigt! :)
  1. 17 apr -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Åh, tack så mycket för tipsen! Jag har dock alltid i mycket mindre socker när jag bakar. Jag smakar av istället. Blir mycket bättre då, tycker jag.
  1. 17 apr -12
  1. picknick
  1. 89

Nej fryst är inte alls lika god tycker jag, men smaken är ju som baken
  1. 17 apr -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Jag får testa båda. Jag äter ju inte socker själv så jag får låta de jag bjuder den på få avgöra ;)
  1. 17 apr -12
  1. picknick
  1. 89

Haha battle
  1. 17 apr -12
  1. Yribrallaan
  1. 0

Vet inte riktigt om denna kallas cheescake, men det är ju ost i så ;D haha.. Iaf MIN favorit av alla efterrätter, I LOVE IT! <3

www.tasteline.com/recept/hallo...
  1. 17 apr -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Det är typ någonting liknande jag brukar göra men jag har lime och limeskal istället med färska jordgubbar. Blir gudomligt men jag vill testa fler saker innan jag väljer vilken som är bäst. Det är lite utav ett livsmål som jag har.
  1. 17 apr -12
  1. Yribrallaan
  1. 0

Lime låter gott och fräscht, ska nog testa det :D !
  1. 17 apr -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Jag har för mig att jag brukar använda ungefär 2st lime..isar. Men smaka av så märker du.
  1. 18 apr -12
  1. Yribrallaan
  1. 0

Åh tack! :D
  1. 18 apr -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Sedan brukar jag även ha lite crème fraîche i med. Blir lite friskare smak utav det :)
  1. 22 jun -12
  1. Yribrallaan
  1. 0

Körde på ditt tips men hade även i mynta och lite mojito mint monin, hade på skurna jordgubbar uppepå, samt limeskivor, blev muuums :)
Liknande diskussioner: