Kom ihåg inloggning
Bild saknas danceme
Kön: Tjej
Bor: Stockholm
Inloggad: 16 jun -13
Recensioner: 0
Bilder: 0
Gästbok: 2
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2011-02-17
Tid: 13:24
Svar: 90
Visningar: 1870

Korssmycken-måste man va kristen?

Dela:

Hej på er!

Har länge funderat över det här med korssmycken. Anser ni att man behöver vara kristen för att "med rätt" kunna bära dom?
Jag vet att vi bor i ett fritt land och att man får ha på sig vad som helst. Men känner mig själv lite dubbelbottnad i att bära kors då jag inte alls är religiös. Däremot tycker jag att det är skitsnyggt så jag behöver era reflektioner över detta för att se hur allmänheten ser på det =)

Ha det fint!
J

1. 18 feb -11
  1. sophiiaa
  1. 0

Korssmycken-måste man va kristen?

:)
  1. 18 feb -11
  1. kallasoda
  1. 0

klart att du kan ha den om du vill :) själv är jag emot sådan religion så jag skulle aldrig ha det, men förut när jag nte brydde mej om det hade jag kors :) det är upp till dej själv men det är ju en symbol
  1. 18 feb -11
  1. snoos
  1. 2

Jag säger igen att korset e en snygg symbol. Och korset finns faktiskt i andra troende "sektar" som indianerna och troligen bär indianerna dem som finns kvar kanske de med. korset ser typ likadana ut och kors förekommer i allt. hitler andvände sig av kors med fast formen va annorlunda.

Jag har haft kors som sett ut på olika sätt. Och kors har alltid funnits fast utformade på olika sätt och jag tycker inte bara för att man bär ett kors ska man behöva va troende gentemot kristendomen. Om en buddhist? vill bära kors varför inte. Vad vet vi kors kanske finns något symboliserat i deras religion.Som jag sa korset finns inte bara i kristendomen. kristendomen va nästan sist med att införa ett kors och bara för att det e störst inom kristendomen så betyder ju inte det att det är de enda rätta till att ha kors för.

Då tycker jag man är väldigt enformig :)..
  1. 18 feb -11
  1. sophiiaa
  1. 0

ser inte hak korset som ett kors precis, är stor skillnad på hak kors och "kristet" kors! om kristendomen var sist med att införa det vet jag inte, men om det nu skulle vara att kristendommen införde kors efter någon annan så ser jag kors som "kristendomens symbol" typ. jag menar hak korset uppfann kanske inte hitler, det kanske redan fanns. men hak korset är liksom "nazisternas symbol" om man säger så.
och nej kors symboliserar inget i buddist, jag frågade tjejen men det var det icke :)

iaf folk får ha det hur mycket de vill, jag personligen tycker bara att det ärfult att folk som verkligen är "anti- kristna" går runt med kors =)
  1. 18 feb -11
  1. snoos
  1. 2

Nu tänkte inte jag på hakkorset lilla du. titta på järnkorset de är likt ett vanligt kors och de kom långt innan hitlers tid men han andvände sig av de smma som hakkorset fast de e inte så likt ett kors. Min pojkvän bärde järnkorset men de va inte för att han va nazist utan de kommer från innan de och det e jäkligt snyggt kors. men då är de fel att bära för att man inte är nazist ?.

De e kristendomensymbol men den symboliserar så mkt mer. Så man kan inte begränsa och säga att bara för du bär kors ska du va kristen eller är du inte kristen ska du inte bära kors. De e helt fel.

som tex. om någon går med ett upp och ner vänt kors så tror folk personen är satanist men vet du vad de egentligen betyder.. ödmjukhet.

Kors har betydelse med och man kan bära kors för att det har en viss betydelse inte för att man är kristen. Bara för att vissa grejjer har kristet ursprung betyder det inte att det måste bäras med ett kristet budskap :)..

Bara för man är anti mot själva att någon gubbe sitter i himmlen betyder inte att man inte har någon tro. Antikrist är bara anti mot kristus men man behöver inte vara anti mot att tro på något och de e vad det egentligen handlar om. :)..

Så folk får tycka vad dem vill men att bära ett kors är mkt mer än en jäkla religion. :)..
  1. 18 feb -11
  1. kallasoda
  1. 0

kors är i nutid jävligt kopplat till kristen religion! snacka inte bort det. klart symboler står för olika saker och korset som tecken va ju inte kristendommens första symbol precis, plus att det finns en massa olika varianter av symboler för det kristna troendet genom olika tider, olika nivåer och platser. men nu lever vi här och nu¨

så om du nu inte står för det som kristendomen står för tycker jag inte att man ska gå runt med deras symbol! men om man inte bryr sej om betydelsen och religionen kan man självklart göra precis som man vill
  1. 18 feb -11
  1. Jonki
  1. -

INGEN som sätt mig i kors har trott ja var troende..
Jag hade i många många år ett kors och ett upp och ned vänt pentagram runt halsen...
å för mig betydde de min egna styrka.. hade INGET med Kristen skit att göra eller djävulsdyrkan som folk tror e de upp och ned vända pentagramet.

1. 18 feb -11
  1. snoos
  1. 2

Korset är kristendomenssymbol , de vet nog alla man det betyder inte att man måste tro på gud för att bära det som jag sa korset har många betydelser och man kan bära det pågrund utav en av dem... Som upp och nedvända va en vän till mig som bärde för att det betydde ödmjukhet men hon fick höra satanist och allt. Så jag tycker det e HELT fel att säga bara för man inte tror på gud så är de fel att bära ett kors. :S..

Ne du folk bär tex ett silver smycke som är en olivkvist. men bara för den bär de tror ju inte jag att dem är kristna.. Det är en vacker symbol som symboliserar fred. Och man kan bära de för de inte för att det är en kristen symbol . :)..

Och hur många är det inte som bärt smyckena tro hopp och kärlek . det är en centrala begrepp i den kristna tron. Men för mig så behöver inte det just va kristet bara för man bär de.

Ska jag fortsätta. det finns så många symboler som har samhang med kristendom och som kommer from kristendommen MEN folk bär dem inte för att dem är kristna utan för dem har en betydelse som förknippar dem med något helt annat än jesus kristus blaha blaha.

Så snälla , bara för att man inte tror på gud så ska man undvika att bära korset.. Såå fel enligt mig
  1. 18 feb -11
  1. Jonki
  1. -

glömde nämna att de inte e ett kristet kors utan ett keltisk kors ja bar utan ringen runt om..
så de finns massor av olika kors å de kan man bära fast man e troende eller ej.. för dem betyder olika saker..
  1. 18 feb -11
  1. squalid
  1. -

Är man OK med att folk utifrån ser en som kristen kan man ha kors. Jag drar alltid paralleller till religion när jag ser folk i religiösa symboler, även om jag inte säger något till personen i fråga. Frågar mig själv om personen är troende eller inte. Så ja, du får absolut ha kors på dig, bara du inte blir sur för att folk förknippar dig med en kristen/kristendomen. Samma sak med hakkors, bär dem du oavsett anledning, bara du är OK med att folk tror att du är nazist.
  1. 18 feb -11
  1. kallasoda
  1. 0

man måste inte vara kristen för att bära kors men ta reda på var du står om du nu inte tror på det där, är det okej för dej så ha kors. men att bära en symbol innebär att skicka ut vissa signaler därför man använder sej av symboler. sen är kors så vanligt att folk tror ju inte att alla som bär kors är kristna men det är ju vad du visar med korset, tycker att squalid förklarat det där på ett bra sätt..
  1. 18 feb -11
  1. Jonki
  1. -

nää de va rju de ja skrev innan att IGEN trott att ja e kristen bara för ja haft kors på mig förr.
Så ALLA tror verkligen inte man e kristen bara för de... man kan ha kors ändå..
man ska ju dessutom inte döma en person efter ens utseende å ens accossiar.
ja tänker ju verligen inte åå personen har ett kors tvi fyy den e ju kristen nä usch..
bara löjligt å tänka så om någon.. !!
  1. 18 feb -11
  1. kallasoda
  1. 0

det handlar inte om vad andra tror eller tycker om dej, ha inget du inte kan stå för. så enkelt är det
  1. 18 feb -11
  1. snoos
  1. 2

Men korset handlar inte om att stå för något.. de är ingen slags white power hand. då står man för något .

Men ett kors har bara en betydelse och korset betyder olika för alla. :)..

att vara kristen är inget man står för det är något man är.

Och korset kan man inte stå för man bär det av olika andledningar bara man kan sen stå för den andledningen. Jag bär korset om jag skulle göra de, för att det är fins och för mig symboliserar det hopp och hopp är något som man måste ha.
Men det är inget med tro att göra :)..