Kom ihåg inloggning
Bild saknas MissyMi
Kön: Tjej
Bor: Uppsala
Inloggad: 15:e maj
Recensioner: 0
Bilder: 0
Gästbok: 0
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2012-05-22
Tid: 10:37
Svar: 23
Visningar: 468

Min pojkvän köper godis

Min pojkvän är inte överviktig men har defenitivt några extra kilon. Jag är ganska nyttig av mig, tränar regelbundet, äter aldrig godis och sällan chips. Jag tillhör den sorten som hellre tar en morot istället för snacks för att jag helt enkelt inte är sugen på något. Lite tråkig vid fredagsmyset alltså, haha. Undantagsvis är när jag sällskapsäter med min pojkvän på mysfilmkvällarna. Så jag har börjat känna att det här är en liten kontrast mellan oss. Jag älskar honom verkligen jättejättemycket och tycker verkligen inte att hans extra kilon betyder något. Men jag känner samtidigt att jag inte kan stå och se på när han handlar energidrycker, godis till mellanmål o.s.v.

Så min fråga är alltså om jag borde göra något? Eller borde jag låta det vara? Jag vet inte riktigt hur känsligt sånt här är, liksom.

1. 22 maj -12
  1. RebeckaLA
  1. 1

Min pojkvän köper godis

asså om han vill äta godis så tycker jag att han ska få göra det! :/ du säger att hans extra kilon inte gär dig något vad är då problemet?
  1. 22 maj -12
  1. Nati00
  1. 0

Så länge det inte är överdrivet mycket godis och skadligt för honom så tycker jag inte att du ska lägga dig i vad han äter. Speciellt eftersom de där extra kilona inte spelade någon roll. Han kommer bara ta illa upp och det är inte värt att bråka över.
  1. 22 maj -12
  1. Teddy
  1. 0

Ställ dig frågan: Hur glad skulle du bli om han lade sig i att du tog en morot? Om det var han som skrev "Men jag känner samtidigt att jag inte kan stå och se på när hon handlar morötter, nötter till mellanmål o.s.v." i den nedlåtande tonen du använder här?

Så länge han inte har en ätstörning eller andra hälsoproblem pga vad han äter tror jag du gör klokast i att hålla dina åsikter för dig själv i detta ämne. Det är ju inte så att det skadar dig som det är nu men om du börjar tjata på honom om vad han äter så kan det skada hela erat förhållande.
  1. 22 maj -12
  1. MissyMi
  1. 0

Det kanske låter som ett jättestort problem när jag lägger upp det såhär, men jag känner mer att det är något som stör mig lite eftersom han själv säger att han satsar på att göra GMU, något av hans drömyrke, och att träna på den nivån. Han har pratat om det ända sen vi träffades och det har verkat väldigt viktigt. Och nu har han fallit ur. Jag vill liksom att han ska vara glad och lyckas men jag borde kanske inte lägga mig i hur han väljer att sköta det där. :)

Teddy, förstår din liknelse. Vet egentligen inte varför jag har börjat gå runt och tänka på det här, det känns riktigt nedlåtande nu, som du säger. Han har berättat att han har haft ätstörningar, att han slutade äta helt ett tag. Så egentligen borde jag faktiskt vara glad att han har börjat äta och försöka sluta bry mig om det. :)

Tack för lite insikt!
  1. 22 maj -12
  1. Berecca
  1. 6

Äter/dricker han det varje dag? Kan ju vara så att han mår lite dåligt över nåt och tröstäter? Socker är ju en form av självmedicinering i vissa fall.
  1. 22 maj -12
  1. Teddy
  1. 0

Nu när du skriver vidare låter det inte som om det är vad din pojkvän äter som är problemet utan att du känner att något har hänt / håller på att hända som oroar dig.
Kanske att han kanske tappat fokus, bytt fokus eller håller på att få tillbaka sina ätstörningar.
Så fundera på vad som egentligen oroar dig och prata med din kille om det istället för att klaga på vad han äter.
  1. 22 maj -12
  1. Leso
  1. 12

Har du någon gång sagt något om hans matvanor? Hur reagerade han då?
Du kanske kan fixa någon fruktsallad eller nånting när ni ser på film, äta hemmapoppade popcorn istället för chips/godis och kanske äta mellanmål tillsammans, typ gå och köpa en macka på ett fik eller så?
  1. 22 maj -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Haha! Nu vet jag inte hur din kille är men jag skulle nog tycka att det var lite gulligt ifall min flickvän sade till mig ifall det var med hänsyn till min hälsa. Man vill ju inte att ens partner ska bli sjuk eller dö i förtid liksom. Men sedan avskyr jag ju socker med, så för mig hade det inte varit någon big deal. Men han är ju trots allt en egen fritänkande individ och människa som du inte kan kontrollera och styra. Men ni kan ju absolut prata om det. Han kanske har blivit sockerberoende? Det kan vara många orsaker till att han har de matvanor som han har.
  1. 22 maj -12
  1. Pangeas
  1. 0

Jag tycker också att det är så sjuuuukt jävla störande när min pojkvän äter massa godis, haha säger till honom hela tiden. "Du vet att detdär inte är så bra va?" "Fattar du vad mycket äckliga tillsatser det innehåller?" "Onödigt att trycka i sig massa socker!" "Är du hungrig? Ska vi göra något att äta?"

Låter hemsk, men hallå? Han har själv klagat på sina extrakilon. Mig spelar det ingen jättestor roll.. Jag själv är hälsofreak och choklad och sådant jag har bakat själv är det enda jag klarar av att äta.. typ när jag har mens ;) Är mån om hans hälsa. Jag tycker absolut att du ska säga till honom :) Gör ett vad? Att den som äter något onyttigt först får bjuda på middag eller något..
  1. 22 maj -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Fast att klaga på ett sätt som är störigt är aldrig speciellt charmigt. Du måste liksom se till att du framstår och låter som lite omhändertagande. Guys lovezez that shit!
  1. 22 maj -12
  1. Pangeas
  1. 0

Aha det är alltså hemligheten... får övergå till att låta mer som hans mamma då );
  1. 22 maj -12
  1. ClarkGable
  1. 0

Mammavarning på sådant där. Jag hade inte stått ut med en tjej som ständigt kommenterar vad jag stoppat i mig. Att ta diskussionen är väl okej förvisso. Bara det inte blir nötande.
  1. 22 maj -12
  1. Motherofgod
  1. 11

Ja, ja. Självklart finns det ingen som gillar tjat.
  1. 22 maj -12
  1. Merida
  1. 19

Börja prata om e-medel istället för vikt! :)
Liknande diskussioner: