Kom ihåg inloggning
Bild saknas oebom
Kön: Tjej
Bor: Stockholm
Inloggad: 6 nov -12
Recensioner: 0
Bilder: 0
Gästbok: 0
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2010-12-02
Tid: 20:03
Svar: 9
Visningar: 540

Utomlands 16 år

Hej!
Jag vill verkligen utomlands i februari. Så jag och en kompis tänkte åka till ett varmt land. Hon fyller 17 år i Januari och jag i Juni så hon är alltså 17 när (om) vi åker och jag är 16.
Eftersom att ingen av oss räknas som vuxen så undrar jag om det går att resa ändå?..
Räcker det med att bara en förälder skriver under, alltså den jag är skriven hos, eller måste båda skriva under?
Jag har hört att det är olika mellan varje resebyrå, och en kompis till mig fick gå med båda sina föräldrar till resebyrån för att skriva under. Medan vissa andra säger att man inte behöver skriva på några papper alls. Aja jag blir helt snurrig så nu undrar jag om det är någon som verkligen vet hur det är, för det vore kul att komma bort från kylan för ett tag! =)

1. 2 dec -10
  1. ve-licious
  1. 1

Utomlands 16 år

kan du inte fraga resebyran vad dom har för "regler"? (: jag vet tyvärr inte hur de funkar om man reser t.ex till spaninen..bara skandinavien danmark tyskland holland och sadär. utan nagon resebyra som hjälper till med resan :P jag reste själv som 16 aring till alla de länderna och de funkade utmärkt bade med flyg,tag och hotell. men vad som gäller när man bokar resa just genom en resebyra vet jag inte..
  1. 2 dec -10
  1. oebom
  1. 0

Jo jag får nog göra det :) men när du reste och bokade flyg och allt, då gjorde du det var för sig? alltså flyg från nått flygbolag och sedan hotellet i det landet?
  1. 2 dec -10
  1. Liaaa
  1. -

Det knepiga är väl att få med föräldrarna? Jag skulle aldrig få resa själv när jag var så liten.
  1. 2 dec -10
  1. Aikos
  1. 4

Gud ! Jag skulle aldrig låta "min 16åriga dotter" åka utomlands med en 17årig tjejkompis.
Aldrig någonsin :S ...
  1. 3 dec -10
  1. ve-licious
  1. 1

jo precis bokade flyg och hotell var för sig! :P far man fraga vart de är ni vill aka?

1. 3 dec -10
  1. oebom
  1. 0

Förstår att det låter ungt, men min familj vet att jag kan ta hand om mig själv och att jag är väldigt mogen för min ålder eftersom jag bor själv, jobbar tar hand om min egna ekonomi och går i skolan, likaså med min tjejkompis. Klart man är orolig att skicka iväg sin dotter, men det kommer man ju alltid att vara även om hon är 25.

Ve-licious: Jag älskar Egypten men är inte helt säker på om mamma vill skicka iväg mig dit själv ;) Annars hade vi tänkt någonstans längre ner i Europa som Italien eller Grekland..
  1. 4 dec -10
  1. ve-licious
  1. 1

Egypten har jag bara hört en massa hemskt o trakigt om "/ verka som man lätt kan bli överfallen där. men kanske bara är rykten? Funderar nämligen själv pa att aka dit i sommar, men sa fick man höra att de inte var bästa stället.
Italien och Grekland later ju härligt iaf! ;D Bra om ni bokar via resebyra sa kanske dom kan tipsa er om ställen o.sv som är "bra o safe"...?
  1. 5 dec -10
  1. oebom
  1. 0

Va :/ , fick verkligen inte det intrycket av Egypten när jag var där iaf.. Innan jag skulle åka dit så hade jag hört att det skulle bli jätte jobbigt eftersom de är så på en ( speciellt om man är tjej )
Men jag tycker de flesta visade mycket respekt och var väldigt trevliga. Kanske var jag som hade turen att hamna på ett bra ställe, vem vet..

Jo men jag får gå till en resebyrå och höra, tack för hjälpen ! =)
  1. 5 dec -10
  1. ve-licious
  1. 1

joo de är klart..beror lite pa vart man är kanske! (: lycka till och hade sa kul pa resan sen.
Liknande diskussioner: