Kom ihåg inloggning
Uppdatering pågår: Vissa inlägg som skrivs i forumet under december kan försvinna.
Bild saknas makeupis
Kön: Tjej
Bor: Västra götaland
Inloggad: 29 feb -12
Recensioner: 2
Bilder: 0
Gästbok: 5
Blogg: Nej
Lägg till vän Skicka ett meddelande
Startad: 2010-11-17
Tid: 18:18
Svar: 14
Visningar: 600

Har du tatueringar och jobb?

Dela:

Av ren nyfikenhet så undrar angående ni som har tatueringar och jobbar om det någon gång har upstått att just tatueringar är ett problem när det gäller jobb?
Jag själv har tatueringar och måste alltid dölja dem vilket är väldigt tråkigt. Är tråkigt att man ska bli dömd för sina tatueringar och att man måste dölja dom för det ser "fult och billigt " ut enligt min Chefs ord.. Också tråkigt att jag inte kan ha vilka kläder som helst som jag trivs bäst i.. :P

Vad jobbar ni med som har tatueringar?
Måste ni dölja dem på jobbet? Har chefen påpekat (negativt) dina tatueringar/tatuering?

1. 17 nov -10
  1. Caitlyn
  1. 4

Har du tatueringar och jobb?

Min handledare pa jobbet har tattueringar pa bada overarmarna och dom syns nar han har jobb tshirten pa sig. Ingen har sagt nagot om det...Jobbar i en skoaffar.
  1. 17 nov -10
  1. Fliingan
  1. 0

Min bror jobbar på en bilverkstad och hans chef kan va lite små tjuring angående hans tatueringar.
Okej, han har över hela armarna, men jag tycker inte att det ska spela någon roll, man gör ju inte ett sämre jobb pga det!
  1. 17 nov -10
  1. yena89
  1. 0

Nu jobbar ju itne jag men jag svarar endå :)

Jag har en tatuering på handleden och många har sagt att jag kommer ha svårt o hitta jobb pga de. utbildar mig till sjuksköterska så jag kan inte direkt dölja det. Jag ska till o me göra en lite större under den jag redan har. Går jag på en intervju och dom tycker jag verkar bra och frågar inte efter tatueringar tänker jag inte nämna det heller. För dom kan inte ge mig sparken pga det sen. Sen om dom inte ger mig jobbet pga det eller säger nåt negativt om den/dom så säger jag tack hejdå för en sån vill jag inte ens jobba för. Har ju sett en del manliga sjuksköterskor med tatueringar och då är det visst inga problem men det skulle inte förvåna mig om tjejer med tatueringar är mindre välkomna i detta yrke.

Det är mest äldre som visar en tråkig attityd och anser man tillhör en lägre klass eller att man är outbildad bara för man har ett par tatueringar. Den nya generationen börjar ta över så det kommer bli lättare med jobb och tatueringar tror jag :)

Jag ska på praktik på sjukhuset nästa år så det ska bli spännande och se hur folk reagerar :)
  1. 17 nov -10
  1. makeupis
  1. 0

Yena89: Nä precis, om de inte frågar efter tatueringar så behöver man inte nämna det =) Men jag tycker det är riktigt tråkigt att man inte får visa sitt "riktiga jag" när det gäller utsidan på vissa jobb...
Men som du säger så kommer det säkerligen ändras! Vi är ju nästa generationens chefer och då finns det inga surtanter.

Var precis på möte med mina två chefer och jag hade aldrig visat mina tatueringar förens då pga hon sa redan från början att inga synliga tatueringar får visas. Så när de fick se dem så blev det en liten chock och man kunde riktigt se på deras min hur de ogillade det och påpekade att jag absolut inte får visa dom på jobbet.. Tråkigt!

Lycka till på praktiken! :D
  1. 17 nov -10
  1. eeklund
  1. 2

Jag har fem tatueringar ... jobbat lite här och där och inget har sagt nåt. :) om min framtida arbetsgivare inte gillar mina tatueringar så får jag väl dölja dom helt enkelt. Tatueringarna är en del av mig och min personlighet! Det är nog så för alla. :) Folk är så ... larviga när det kommer till tatueringar. :p Negativa och jag vet inte vad ...
  1. 17 nov -10
  1. yena89
  1. 0

Nä precis man vill ju bli anställd för sina kvalifikationer och inte för man satt och gömde nåt som är del av en själv. Sen är ju vissa "smarta" och försöker komma med annat som att man arbetar dåligt eller att många klagar och då kan dom ju ge en sparken för tatueringen, fast de får de ju och verka som att det var nåt annat som var problemet och då kan man inte anmäla dom.
Har iofs en del gamla ärr som jag skäms för eftersom jag ångrar det, mest därför jag tatuerar över haha :P
Hehe tack, jag ska försöka fixa nästa tatuering innan jag börjar så dom får sig en rejäl chock haha :P
  1. 23 nov -10
  1. pain21
  1. 6

Jag har aldrig haft problem med jobb och tatueringar. Har själv sex stycken. På de arbetsplatser jag har arbetat på har det snarare vart så att chefen och kollegor är intresserade av att veta vad de står för, om det gjorde ont osv.
Aldrig varit någon som sagt att dessa skall döljas. Ochdå är jag säsongare, arbetar vinter och sommar. Så jag har nya jobba hela tiden:D:D
  1. 23 nov -10
  1. Suxtobeme
  1. -

så sjukt att det är så =/
man blir vel inte annorlunda som person bara för man har tattoos och grejjer folk är så känsliga xD

känner killar med väldigt mkt tattoos/piercings som har jobb =)

jag sjlv har en del , och ska skaffa fler
har och ska skaffa ennu mer på synliga ställen
såsom händer,hals ,handleder ,
men jag ser rätt oskyldig ut endå så det kanske går bra iaf när man ska söka jobb sen xD haha
men tror inte det ska va nått större problem om man är framåt och glad som person och visar en positiv sida så kan dom nog se alla tatueringar åt sidan ^^
  1. 2 dec -10
  1. aredhel
  1. 2

Jag har tatueringar och jobb. Dock är det ju inget jobb där jag ska liksom serva människor eller ta hand om människor på något sätt . Jag har ett kontorsjobb. Min chef, som även är min pappa säger ju såklart inget. Men jag tror inte att någon har något emot det faktiskt. Jag förstår mig inte på varför det ska vara ett problem ? dom visar väll bara vem man är ? Tycker då jag. Och jag älskar tatueringar och tycker det är råsnyggt!
  1. 2 dec -10
  1. Suxtobeme
  1. -

förstår inte heller
det är bara kroppssmyckning vafan =X betyder inte att man är en psycho mördare lr nått bara för det xD då borde dom reagera på folk med t.ex opererade bröst lr nånting opererat det gör fan så mkt mer ont att göra så mer *hårding* att göra sånt egentligen om man tänker påre haha =P
  1. 2 dec -10
  1. whatastar
  1. 3

Jag har massvis med tatueringar, blandannat händerna. Och praktiserade ett år på ett äldreboende och personal sa att jag borde gå med handskar för att de inte skulle synas :/ men de boende där ville gärna se mina tatueringar haha :) och har även haft jobb på ett dagis och där brydde de sig inte alls över mina tatueringar.
Det beror nog på vad man har för några, har du typ en döskalle och det står "death" haha, så är det nog inte så populärt :p
  1. 2 dec -10
  1. Alexlyndra
  1. 0

Jag fick precis jobb, visade inte mina tatueringar på arbetsintervjun. På min första arbetsdag såg jag att flera andra hade synliga tatueringar så jag förstod då att dem inte bryr sig. Sen jobbar jag som brevbärare också, där är det nästan bara idiotiskt om dem skulle bry sig om tatueringar.

Det är lite intressant det du säger Whatastar, att de äldre tycker tatueringarna är spännande men de som är högre säger att du borde täcka dem och antagligen för att de gamla "ska" reagera negativt. Många tror att alla som är äldre ser ner på tatueringar men så är verkligen inte fallet längre, jag känner många gamla som tycker det är roligare och roligare varje gång dem ser mina. :)
  1. 3 dec -10
  1. Suxtobeme
  1. -

jo det är ju så
det är bara en principsak att man inte ska ha tatueringar typ
egentligen bryr sig inte dom äldre lr nån egentligen , tatueringar är så pass vanligt idag
men arbetsgivarna tycker det är *osseriöst* med mkt tattoos , det är så fånigt
  1. 3 dec -10
  1. makeupis
  1. 0

suxtobeme: Men ja, visst är det så. Det är ganska konstigt vem som "rankar" jobben, på vissa ställen får man ha tatueringar och på vissa inte, vem är det som avgör att tatueringar inte passar vissa yrkesområden när tatueringar är en kroppsmyckning, ett konstverk som är en del av personen, samt varför det inte skulle vara passande när tatueringar är något som funnits i decienner på olika sätt, inte direkt något nytt som skulle anses som stötande... Enligt mitt tycke då.. Det är inte direkt att man förändras som anställd när man visar sina tatueringar :P Och jag tror inte folk skulle bli förvånade lr chockade om de såg tex en butiksanställd eller en mäklare ha tatueringar, den gör inte ett sämre arbete för det..