Hitta viljestyrkan till att äta nyttigare

Maliskog +1
Jag har alltid varit en gottegris men nu under julperioden så har det blivit allt för mycket socker och kolhydrater varje dag. Jag har verkligen noll viljestyrka till att tacka nej till snacks om det finns och har heller ingen viljestyrka att gå utan något onyttigt ifrån affären.

Så jag undrar, ni som lyckas motstå att äta massa onyttigheter, vart fick ni er viljestyrka ifrån? Hur gör ni för att sporra er själva att äta nyttigare? Kan tillägga att under vinterperioden så är jag alltid deppigare och tröttare, därför äter jag för att "trösta" mig själv men hur slutar jag!? Skriv gärna era erfarenheter och tips!

13 svar

FoxyCleo +1
1. Sov på regelbundna tider, ät på ganska regelbundna tider, alltså någon riktigt mat, vänta inte för länge med att äta så att man blir jättehungrig och överäter.

2. Tänk på vad du köper för mat, är den nyttig eller är du bara sugen på chips? Man ska köpa det som är nyttigt, jag tror alla vet ungefär vad som är nyttig mat. Gå inte till affären när du är hungrig, utan planera bättre så är det lättare att inte komma hem med chips och godis.

3. Istället för att lägga pengar på skräpmat, tänk att du sparar pengar till något du verkligen vill ha, till exempel kläder. Om det inte funkar, ha inte lösa pengar hemma, och ha inte mat hemma.
FoxyCleo +1
Dessutom vill jag gå ner i vikt till våren så jag tänker att jag måste börja nu, det funkar inte att skjuta upp bantning för då blir det aldrig av.
112429 +1
Förstår inte grejen med att köra all in på en gång. Varför inte balansera bara? Börja med en bra frukost, handla enbart bra mat och om du ska unna dig, gör det med enbart en sak. Handla inte när du är hungrig! Börja rör på dig så kommer du automatiskt att vilja äta bättre. Och ändå rutiner, fyra måltider om dan så hinner du inte känna av suget. En kopp te eller kaffe brukar hjälpa mig.
FoxyCleo +1
Till @Mliillo
Eller en kopp med varma koppen funkar också :-)
Beavy +1
Ät bättre mat på rätt tider så du håller dig mätt längre. Handla INTE hungrig, som sagt. Köp bara inte hem en massa skit - har du inget hemma finns det inget att äta heller. Hur man hittar viljestyrkan? Jag bara "gör det inte"! Det är inte så svårt. Står du där vid godiset eller kakorna - fråga dig själv varför du vill ha det och varför du inte lika gärna kan köpa en youghurt eller en frukt?

Sedan är jag en sådan som ändå fikar när man blir bjuden eller de få gånger man går ut och fikar på stan med vänner. Godis äter jag enbart på helgen (en dag) och bara lite av det jag gillar mest. Alltså inte en stor lösgodispåse med 40 st av alla sorterna. Jag tycker att det är meningslöst att förbjuda sig själv att äta sådant man tycker är gott. Sedan att äta med måtta är väl alltid bra.
Beavy +1
Att sluta cold turkey och förbjuda sig själv något då och då tror jag inte håller i längden.. I alla fall inte om man är som mig och tycker om fika och sådant. Bättre att hålla en bra balans.
Merida +1
Ät frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat. Kvällsmaten får du ta och lägga vid 18-19-snåret.

Oftast blir man sugen på gottis när man tittar på tv. Så försök skippa TVn. :)

Jag tar en sak i taget. Jag äter inte godis i veckorna. Lördagar är den dagen jag får unna mig godis och fredagar äter vi pizza på.
FoxyCleo +1
Till @Beavy
Håller med. Jag gillar att ha popcorn och läsk och godis när jag kollar på film, om man tar bort det blir livet tråkigt, och målet med viktnedgång är ju inte att leva tråkigt. Men frosseri är inte heller bra särskilt inte för ekonomin, därför är medelvägen bäst.
Beavy +1
Tror som flera sagt att man blir sugen på att småäta när man typ kollar på film. Jag brukar köra något substitut om jag är sugen; typ grönsaksstavar och dipp, en kvarg, en näve naturella nötter eller en skål med fruktbitar eller frusna hallon. Inte bra i för stor mängd det heller, men bara lite att gnaga på brukar stilla mitt sug iaf :)
Mammik +1
Jag stodd där du står för ca 2 år sen. Men jag började på fel sätt. Jag förbjöd mig ALL onyttig mat. Åt väldigt strikt.. detta är inte bra eftersom det slutade med hetsätningar som höll på i flera månader. Så mina tips är att hitta en kost som får både din kropp och själ att känna sig nöjd. hälsosamt betyder inte bara nyttig mat,
BALANS är hälsosamt. Är du sugen på en bulle, gå köp det osv.. men man får använda lite sunt förnuft :)

Man har bara en kropp så ta hand om den!
mamacitaa +1
Har bara beslutat mig för att äta godis en dag i veckan, fredag eller lördag och det har jag alltid stått fast vid. Om du gillar melon kan jag rekommendera att äta det vid sötsug. Jättesött och väldigt mättande :)
121417 +1
Skriv ner vad du äter under en period så du får en bättre koll på hur mycket dåligt du faktiskt äter. Förhoppningsvis kommer det att få dig på rätt spår.
Men så länge du rör på dig kan du i princip äta vad du vill.

Bäst råd tyckte jag annars att mammik har
kojjandojja +1
Jag har samma problem som dig, och speciellt nu under julen...fy alltså!
Men nu efter nyår bestämde jag mig för att ta tag i mitt godisberoende, och börja äta ordentligt.
Nu äter jag:
Frukost
Mellis(typ frukt)
Lunch (Matlåda med till skolan)
Mellis innan träning, typ som frukosten
Kvällsmat, proteinshake och någon macka/ägg etc.

Och sen håller jag mig till Fredag eller Lördag när det gäller godis. Nu har jag klarat mig i två veckor, och det känns riktigt bra.
Du fixar det också, man får bara planera lite mer, hihi :D