Proteinpulver/måltidsersättare? Nyttigt? Mättande?

ballaste +1
Jag har precis tagit tag i träningen och min vikt. Tränar i stort sätt varje/varannan dag just nu, men min fråga är vad ska jag äta? Jag behöver verkligen gå ner i vikt och tränar massa kondition. Vad kan jag äta efter min träning om det är så att jag ska äta middag tex 3 h senare. Vill både äta mindre och nyttigare. Någon som testat måltidsersättare, något bra?

8 svar

Bleu +1
Skippa måltidsersättning och läs på om grundläggande kostlära. Kosten är a och o. Proteinpulver fyller ett behov om du ej når upp till dagliga behov genom mat, annars kan du avstå.
hehehahahih +1
Kvarg, keso det funkar alltid. :)
robino +1
Jag brukar ta Gainer efter gympass mellan lunchen, blir väldigt mätt på den. Men du ska ju ej gå upp i vikt, vet inte hur mättande vanligt proteinpulver är.
Mliillo +1
Vill du gå ner i vikt så är det kosten du ska tänka främst på och på vad du äter som får dig att gå upp. Du kan faktiskt äta normalt och ändå gå ner i vikt, genom att förbränna mer än du äter. Ät som du gör, normala portioner 3-4 ggr om dagen och träna mest kondition för att förbränna. Vill du slimma till dig lägger du till styrketräning också och då behöver extra protein så att inte musklerna bryts ner. Tycker inte du ska mixtra med målersättning och skippa måltider. Typ det värsta man kan göra.
Johanna +1
Jag kör på proteinbars från Svenska Kosttillskott som jag tycker är bra och möttande efter ett träningspass. Fungerar bra som mellanmål ibland med om man inte har tid eller ork att fixa något annat.
Merida +1
Håller med Bleu och Mlillo. Kost kost kost. Halva tallriken grönt och lite sås. Undvik råg, vete och korn.
rebeckasss +1
Måltidsersättningar är en sak man helst inte ska proppa i sig. Kroppen är i behov av riktig mat och inte massa pulver. Själv dricker jag Gainomax, tycker det funkar bra. Men man kan också äta Kesella, Kvarg, eller liknande. Om du dock inte vill äta protein så kan du äta till ex en banan och ett glas mjölk.. Det gjorde jag när jag gick ner i vikt och det funkade bra för mig.
Svdn +1
Ja protein mättar mest (i förhållande till antal kalorier) och är ett måste om du vill bibehålla dina muskler vid deff. Vassleshake direkt efter träning.

Kyckling och liknande roteinrik mat till middag - kasta Nutriletten i soptunnan.