Att Börja Träna 2016 - Tråden

Meatbal +1
- Varning för typiskt och klyschigt inlägg nu efter nyår -

Ja nu ska jag, i år igen, lova mig själv att börja träna. Skillnaden på i år och förra är att motivationen är så mycket högre, jag känner att tar jag inte tag i det snart så kommer även mitt psyke ta stor skada (då jag verkligen inte tycker om min spegelbild längre).

Lite bakgrund:
På 2 år har jag gått upp 10 kg och är i dagsläget gravt överviktig, jag är 156 cm lång och väger ca 65 kg. Jag har alltid legat på 55 kg och mitt mål är att komma tillbaks till den vikten igen och även bygga upp en starkare och friskare kropp.

Jag vill inte köpa ett gymkort ännu då jag känner att jag först vill skaffa en rutin på tränandet, har köpt gymkort tidigare för att sedan inte använda det vilket är så onödigt. Hade därför tänkt börja PW/jogga utomhus några gånger i veckan innan jag börjar gymma.

Det jag undrar över är:
- Hur blir man bäst av med småätandet?
- Hur håller man motivationen uppe?
- Boktips om träning/hälsa?
- Vad för mat ska jag undvika att äta?
- Vad är bästa träningsformen om jag vill börja med att få bort fet och sedan bygga muskler?

NU peppar vi varandra, lämna gärna tips så vi kan hjälpa varandra! Jag bor i Malmö så är det någon som vill ut och PW:a någon gång så skriv i privata meddelanden bara. :D

22 svar

Mliillo +1
Men fan2i helvetes fittsida!!! Sorry råkade klicka på reklam så hela mitt långa inlägg försvann :( Skriver igen sen o förresten, bor också i Malmö :)
FoxyCleo +1
Hej, jag är på.
Mitt BMI ligger nu på ca 27, alltså övervikt. Tänkte sluta äta så mycket godis och börja äta bättre, och börja gå ut och gå mer. Beach 2016, here we come. :-)
Vampira +1
Jag kan rekommendera appen Lifesum, där skriver du in vikt, längd, mål osv. Sen skriver du in allt du äter å all träning så visar den hur många kalorier du ska äta/hur många du har kvar.
Å om du ska köra på pw å joggning, så tycker jag du ska skaffa appen Runkeeper (du kan även connecta lifesum med runkeeper) jag körde med detta i början å gick ner 8 kg på 1.5 månader :)
tomcollins +1
Mina tips:

Mot småätande: skaffa självdisciplin, för mig funkar inte att äta på regelbundna tider. Då tycker jag det är lättare att bara bestämma sig för att låta bli.

Att behålla motivationen: gör det till en rutin. Även om du har tänkt ha en vilodag, lägg in en promenad den dagen så du ändå motionerar.

Jag har inga boktips direkt, jag läser löpartidningar och får inspiration och tips där.

Mat du ska undvika: dra ner på sötsaker såklart, men tillåt dig att äta det på typ kalas osv (men med måtta). Jag tillhör inte de som säger att man ska sluta äta potatis, pasta, bröd osv. Ät men inte i överdrivna mängder. Quinoa är ett gott alternativ till pasta och potatis i alla fall, nyttigt är det också men tycker som sagt inte man ska sluta med det andra. Men fullkorn och grovt bröd kan du börja med.

För att bränna fett är det konditionsträning i första hand. Ut och spring, pw:a, simma. Och är det muskler du vill bygga är det väl gym som gäller, gym har jag ingen koll på dock. Än.

---

Själv är jag egentligen supertaggad!!! Jag hade planerat att köra igång ordentligt nu den 1/1, då mitt MÅL (inte löfte) är att känna mig hälsosam osv. Har alltid tränat men ska köra hårdare och jag har en klädstorlek jag vill komma i. Jag inleder dock det nya året med en förkylning och har så ont i halsen att det enda jag kan äta är typ glass och makaroner (inte ihop) så jag får börja med operation: hårdträning när jag blivit frisk.

Sen rekommenderar jag att ladda ner någon app som kan hjälpa en med vardagsmotionen. Runkeeper är bra att ha med sig när man tränar, själv har jag ingen plats att förvara mobilen under träning så jag tränar utan app. Men allt som är vardagsmotion, det registreras i min S Health-app.

Har även en kalender, Träningskalendern 2016 heter den, som är jättebra där man kan fylla i daglig aktivitet osv, mål, vikt, tider, centimeter runt kroppsdelar och såna saker.

2016 ska bli bästa året ever!!! Och för att jag ska lyckas med det är ett delmoment att träna ordentligt. Kommer i första hand spela tennis och springa.
Vampira +1
Och mot småätandet.. Se till att hålla dej sysselsatt HELA tiden! Kommer du hem efter skola, jobb, träning , å inte har nått mer å göra utan sätter dej vid tvn så blir man ju sugen på nått. Så grovstäda hela huset/lägenheten, diska, tvätta bilen eller cykeln, måla naglarna. Ta långa promenader (behöver inte vara del av träningen, utan bara tidsfördriv) ja, vad som helst.. Annars kan det funka å borsta tänderna, då brukar suget försvinna + att det är jäkligt äckligt att äta/dricka när man har borstat tänderna :p

Sen brukar det vara bra med en ätardag, alltså en dag då du inte räknar kalorier osv alltså en mer onyttig dag. Jag gick ner mer när jag hade en ätardag i veckan än när jag inte hade det :p
Och ätardagen var på lördagen. Då försökte jag äta popcorn, chips försökte jag bara äta varannan helg eller 1 helg i månaden.

Rekommenderar att du har ätardag och inte går in FÖR hårt i dieten, jag gjorde det och höll på att få anorexia.
FoxyCleo +1
Till @tomcollins @Vampira
Bra tips! Jag ska börja med att ta en promenad :-)
FoxyCleo +1
Tänk på alla fina kläder man kan ha sen
FoxyCleo +1
Istället för att köpa skräpmat, köp snygga kläder i små storlekar
Mammik +1
- Försök att hitta en bra relation med maten. Hitta en kost som passar DIG. Vare sig det är att äta 6 små mål eller 3 stora mål om dagen. Det som mättar och känns bra för dig.
- Kolla på fitness modeller, köp tränings kläder/prylar. Läs om träning.
- Bok vet jag inte.. men det finns mycket att läsa på nätet.
- Enligt min erfarenhet så finns det INGEN mat du bör undvika. Det viktigaste är att äta allt med måtta och att man får använda lite sunt förnuft. Hitta en balans med din kost. Du ska vara strikt men inte ÖVERstrikt för då kommer du börja hetsäta och det vill man helst undvika..

- för att få bort fett så är enligt mig högintensiv träning det bästa. Men det viktigaste är att du hittar en typ av kondition som du tycker om att göra, annars är det lätt att ge upp. Ett tips är att köra både kondis och styrka. För även styrketräning bränner fett och ju mer muskler du bygger desto lättare att bränna fett.

Lycka till!
cocca +1
Hitta alternativ till den sämre maten som man är van och uppvuxen med. "Paleoskafferiet" är en väldigt bra sida med god mat och lätta recept.
Hitta en träning som du tycker om! Det är lättare att faktiskt träna om man tycker det är roligt också.

Om du har instagram, följ människor som "lyckats". Som gått ner tio kilo, 50 kilo. Blivit fitness -model från lätt överviktig. Lättare att få inspiration och ork om man får se att de faktiskt ät möjligt samtidigt som man kan få väldigt bra tips och trix!
Köp inte hem onyttiga saker. Finns de inte kan de hamna i munnen heller! :) Köp istället hem sånt som kan funka som ersättning. Så när du väl blir väldigt sugen på något så finns de något att dämpa suget med men som är nyttigt!

Jag har köpt appen Holly Hagans Body Bibel. Hon har Väldigt många och väldigt bra träningstips och mattips. Både hela måltider för hela dagar och även hela träningspass! Den kostar lite grann men jag tycker verkligen den var värd varje krona! Och hon är en inspiration för mig i alla fall :)
Sen finns de ju en del "sockerfällor " som kan vara luriga. Tex smaksatt yoghurt och all juice. Så kolla innehållsförteckningen! De finns socker i nästan allt vi köper! Till och med ströbröd lixom?
Nu kör vi!
Lycka till :D
Meatbal +1
Tack alla för era fina tips, har skrivit ner allt i min lilla "2016-anteckningsbok"; är en sån som måste skriva ner allt hehe. x)

@MIiillo Åh avskyr när det händer, säg gärna till om du vill träna ihop någon gång.:)

@FoxyCleo Det där med att köpa mindre kläder istället för skräpmat var briljant!(Y)

@Vampira Har Runkeeper men den andra ska jag också skaffa. :)

@Tomcollins Verkligen bra tips, tack!

@Mammik Tack för grymma tips!

@cocca Bra tips! Har också Holly som lite inspiration, tycker hon har gjort ett grymt jobb; hon och även Charlotte Crosby. Hmm tänkte också ladda ner hennes app, du verkar ju nöjd med den så kanske man ska köpa den? :)
cocca +1
Håller med! Har Charlotte som inspiration också :) Har dock inte provat några av hennes träningsvideor eller så :)
Ja, jag är nöjd och jag tycker det var värt pengarna :) Hon täcker liksom upp allt i appen, mat, frukost, lunch, middag, mellanmål
Snacks, träning på gym och hemma om man inte har tillgång, råd, med gym. Vitaminer, ja allt! :D lycka till!
FoxyCleo +1
Till @Meatbal
Ja, det är så man börjar längta till sommaren så man kan ha sina sommarkläder. Men tur att det är ett tag till dess så man hinner bli smal :-)
SandraLind +1
Gravt överviktig är väl att ta i, men jag förstår att det känns mycket med 10 kg på två år. Jag har också gått upp 10 kg på 2 år men från bmi 17 till 18, och tro mig det känns mycket ändå. Jag tränar till och från för att jag vill må bra och känna mig fit.

Bästa tipsen är att faktiskt skaffa gymkort, och få in rutin på att gå två gånger i veckan efter skola/jobb. Gör man det några veckor så sitter det sen.

Jag älskar att småäta, men det behöver kanske inte vara godis och glass. Funkar bra med mat man tycker om som inte innehåller så himla mycket fett och socker. Finns smaksatt kvarg som är ganska hypeat nu, och man kan dricka fun light istället för läsk om man vill ha det osv. Tänk på att det kan vara mer socker i vanlig vaniljyoghurt än i en dessert ;) Jag äter i princip bara sockerfritt, och har sockerfritt "socker" i kaffet också. Ös på med massa pålägg och skinka på mackan istället för att ta en till, det är oftast brödet och smöret som sätter sig, men skinkan man blir mätt på.

Lycka till :)
FoxyCleo +1
Till @SandraLind
Men om du har BMI 17-18 så är du ju redan väldigt smal?!
SandraLind +1
Till @FoxyCleo
Jo jag är ju redan "färdig" på det sättet, men jag vill fortfarande träna mycket och bli stark och hälsosam :) Sen kan man känna sig lite plufsig även om man har lågt BMI, det är ett ganska konstigt mått.
FoxyCleo +1
Till @SandraLind
Okej, ja man kan ju alltid träna, betyder ju inte att man ska minska vikt
mamacitaa +1
Man ska inte lita på bmi
FoxyCleo +1
Till @mamacitaa
Nä inte helt och hållet, men det är en bra fingervisning.
Mammik +1
Du måste ju lägga på dig lite för att bli starkare.. det är nu du ska passa på äta och bygga så mycket du kan innan sommaren