Bygga muskler och gå upp i vikt

benandjerry +1
Jag har alltid varit väldigt smal men nu har jag blivit riktigt underviktig pga sjukdom. Vet inte om jag kommer återgå till min normalvikt när jag blivit frisk, men även om jag gör det så hade det inte skadat med 5 extra kilon på min kropp!

Någon här som är duktig på träning och kost? Hur ska jag träna, vad ska jag äta? Jag vill gå upp i vikt och samtidigt träna för att bygga muskler och få en stark och hälsosam kropp. Jag har gymkort (ej använt på mer än 1 år) och tänker kanske börja träna 3 ggr i veckan? Kom med tips ni som kan!

Kanske bör tillägga att jag är 19 år och har knappt några former, ser ut som en pinne och kläder passar aldrig även om det är storlek 32 eller xxs. Det kan bli lite psykiskt påfrestande ibland, någon som känner igen sig?

32 svar

annaklara +1
Hej, jag är inte något proffs direkt men lite tips : träna inte kondition, och satsa på stora muskelgrupper som armar och ben och du vill bli större samt ät mycket kolhydrater för fettet, även protein såklart för att bygga musklerna men som sagt för vikten är kolhydrater bra som pasta och bröd. Det finns gainer pulver som du kan kolla in också men du kanske ska börja med träning och äta mycket. För mig funkar det bra att ha hantlar och andra träningsredskap hemma för de dagar jag inte orkar ta mig till gymmet men då kan man ändå träna lite hemma.

kiko +1
Ät hälsosamt och 4-5 gånger om dagen, normalt stora portioner. Nyttigt fett men själv ät onyttigt nångång när du känner för det. Tror inte på att förbud mat helt o hållet. Men kan garantera att du går upp om du äter ofta!
Vill du bygga muskler är det hård styrketräning som gäller men här är maten superviktigt.

Det bästa är att läsa på själv på nätet, bilda dig egen uppfattning plus så lär du dig också hur kroppen funkar och vad den bör få i sig.
All denna hetsen kring att få i sig mycket protein är skitsnack. Kroppen behöver och tar bara upp en viss del. Överkonsumerar man kan det bli farligt.
Sen tror jag mycket på varierad träning, kondition styrka promenad osv så att kroppen inte vänjer sig vid ett tränibgssättt bara.
kiko +1
Och jag har varit i din sits, sen växer din kropp for.t
Former kan komma med tiden med. Men det som hjälpte mig var att äta ofta, bra mat och ordentliga portioner:)
kiko +1
Och en sak till; vila är viktigt för att återhämta musklerna ! Vet inte varför folk har fått för sig att träna var eller varannan dag. Större muskler behöver mer vila. Jag kör överkropp två gånger och underkropp två ggr per tio dagar. Vilar 2-3 dagar efter varje pass :)
De dagar jag inte tränar kör jag något pw, yoga eller dans / jympa:)
119906 +1
Hej där! jag jobbar inom kost och träning samt själv styrketränar regelbundet:)

Mina tips till dig är: Om du vill veta exakt hur mycket du bör äta för att gå upp i vikt så kan du räkna ut ditt BMI,

hur många gånger om dagen du bör äta spelar ingen roll utan gör som passar dig bäst, om det är 3-4 stora portioner eller 6 små. Du behöver inte träna kondition för det får med att lyfta vikter, och när det kommer till vikter och hur många reps/sets så väljer du även där vad som passar dig bäst, om det är 3 sets 12 reps eller 3 sets 8 reps (ett exempel) hitta det som funkar för dig, i början får man testa sig fram en hel del!
ta inte heller bara upp en vikt och börja köra, fokusera på att hitta kontakten med dina muskler.


kom ihåg att vila också, det är vid vila musklerna byggs
119906 +1
juste ang maten..

nyttiga kolhydrater så som brunt/vitt ris/quinoa/linser/söt/vanlig potatis/ fullkornspasta
frukt och grönt!
Ät även fisk, kalkon, kyckling, ägg
alltså ja det finns en hel del! blir för långt om jag ska skriva ner allt haha

men tänk även på att njuta också med godsaker! ha ingen ensidig kost utan hitta en balans!
kiko +1
Till @Mammik
Like på den att äta balanserat och inte förbjuda något!
119906 +1
Till @kiko
Är man för strikt med maten och förbjuder sig själv så är chansen stor att man hamnar i en ond cirkel av hetsätningar!
kiko +1
Till @Mammik
Eller att man tappar motivationen och är för hård mot sig själv.
benandjerry +1
Tack för alla fina svar, det kommer hjälpa när jag väl kommer igång! :)
Merida +1
Härligt att du vill träna! Många tror att man går upp i vikt av att äta godis. Vilket definitivt inte alla gör.

Vill du bygga muskler är det få men tunga lyft du ska göra. Men börja långsamt! Annars belastar du kroppen för mycket och den kommer reagera med inflammationer.
benandjerry +1
Jo men precis! Jag går inte upp av sötsaker osv, det är verkligen svårare än så. Träningen måste tyvärr vänta då jag fått en inflammatorisk sjukdom och måste vänta lääänge tills jag är på benen igen.

Ganska skönt att veta att jag åtminstone kommer gå upp till min normalvikt naturligt om någon månad!! :) @Merida
FoxyCleo +1
Jag såg en modell på nätet som var 165 lång och vägde 42 kg, låter som anorexi men det var hon inte, konstigt tycker jag
mamacitaa +1
Till @FoxyCleo
Och med det vill du komma fram till vadå?
kiko +1
Till @FoxyCleo
Vad spelar det för roll?
benandjerry +1
Förstår inte din poäng? Till @FoxyCleo
Merida +1
Jag tänkte jag skulle börja med yoga från youtube. Har problem med mitt vänstra ben så kan inte gå, springa eller hoppa speciellt intensivt... Yoga känns rätt!
kiko +1
Till @Merida

Yoga är riktigt härlig träning utan att vara för ansträngande och svettigt =)
FoxyCleo +1
Till @benandjerry
Vet inte, tyckte det var konstigt bara, jag kanske är tjockare än vad jag tror
kiko +1
Till @FoxyCleo
Varför ens kommentera en sån dum grej istället för att hylla kroppar oavsett hur de ser ut?