Magen ska bort, Rumpan ska stanna!

Desa +1
Hej!

Jag har pga. ohälsosamma matvanor gått upp en del det senaste året och har nu precis kommit igång med träningen och är väldigt taggad.

Jag har dock märkt att min rumpa blivit mindre sen jag började träna. Det jag vill uppnå är att få en mindre och fastare mage och träna bort annat fett i överkroppen men vill inte förlora storlek på rumpan eller lår. Hur kan jag uppnå detta?

Normaltvis brukar jag dansa i ca. en halvtimme (då jag älskar dans) eller ta en liten joggnings runda för uppvärmning. Sedan kör jag massa styrketräningar för mage, rumpa samt lår. Jag har ett par vikter hemma som jag använder när jag t.ex. gör squats, men ingen mer avancerad utrustning.

All tips uppskattas!

4 svar

mamacitaa +1
Kör hårdare träning för magen än vad du gör rumpa/ben.
119906 +1
För mindre och fastare mage uppnår du med bra kost och magövningar samt mycket vatten för att driva ut vätska som kan göra att man ser pluffsig ut.
För att behålla rumpan/bygga uppnår du med tung styrketräning och mycket mat

Sen en tränad rygg ger dig illusionen till en smalare midja.

119906 +1
du kan liksom inte träna bort all fett på överkroppen och samtidigt behålla rumpan (om nu inte mer fett samlas där) du kan inte punktförbränna men det visste du nog redan om, enda sättet är tung styrketräning för nedrekroppen, på så sätt bygger du rumpan och kan samtidigt få en tajtare midja, men då krävs regelbunden träning samt som sagt, mycket mat, och tålamod
kiko +1
Hård styrketräning plus mat, maten är viktig här för det är det som bygger musklerna. Ju större muskler, ju större vikter. Få i dig protein efter varje pass men även ordentlig mat. Överdriven protein är onödig och vet inte varför folk håller på o hetsar kring protein när man får dagsbehovet via mat. Räkna med din vikt i gram, det ska faktiskt räcka. Överkonsumerar man kissar man ändå ut det man inte behöver för kroppen tar bara upp det den behöver. Överkonsumtion kan även leda till skador, speciellt på njurarna.

Tror också mycket på varierad träning, kombinera kondition/styrka och köra olika övningar då o då.
Jag både dansar, går på pass och styrketränar. Mår bäst av det och träning ska vara kul också! :)
Lycka till!