Vill börja träna. Behöver hjälp och tips!

Halsdukar +1
Jag vill börja träna men vet inte hur jag ska börja. Tycker inte om gym så mycket så vill helst börja hemma i alla fall. Några träningsfreak där ute som vill hjälpa haha?

Jag tänkte börja simma så fort simhallen har öppnat vilket den gör i slutet av augusti sen får jag se hur många gånger i veckan det blir beroende på simhallens öppettider.

Det jag känner mig lost i är typ hur mycket är lagom att träna i veckan? När ska man ha vilodagar? Är det bäst att träna typ olika delar olika dagar som många gör eller kan man köra allt på en gång? Vill gärna ha förslag på bra YouTubes eller appar där man får instruktioner och typ ett färdigt program som man ska följa. Så kom med tips!

9 svar

kiko +1
Tänker du sådär så kommer du tappa motivationen inom en månad, garanterat..
Vad vill du träna? Vad tykecker du om? Vad får dig att må bra? Varför vill du träna?
Har man en massa måsten och vad man SKA och BÖR göra så kommer det aldrig att verka långsiktigt.

Testa dig fram först är mitt tips, prova på olika saker, dans, simning, vad du nu vill. Vill du inte gymma så gör inte det.
Är du otränad så börja smått så du inte blir skadad eller blir sjuk. Kanske börja med lätt träning två ggr i veckan, sen öka så småningom.

Jag vet själ, börjar man sådär på en gång och vill veta ALLt så tappar man motivationen ganska så snart.
Hitta din träningsform, gör det DU tycker är roligt.

Jag tränar dans en gång i veckan, går på 1-2 friskis pass i veckan eller tränar gym 2-4 ggr i veckan. Men jag tränar det jag känner för i stunden. Kroppen kommer på köpet så länge du motionerar ett par gånger i veckan och äter rätt.

Vill du däremot ha en fit kropp, så är simning och dans otroligt bra. Vill du ha vältränade muskler så är det nog gymmet som gäller men här gäller det att ha koll på vad man äter för att bygga muskler.

När jag tränade för att uppnå något så funkade det inte i längden, men nu tränar jag för att må bra, bli starkare och ha roligt på träningen. Det är en sån otrolig skillnad på motivationen då.
kiko +1
Ett annat tips är att läsa på själv på nätet, istället för att bara lyssna på andras tips. Man får sig egen uppfattning, lär sig bättre och blir mer intresserad av olika träningsformer.
Fråga på olika träningsanläggningar om du kan få testa på pass där innan du binder dig. Gillar du att dansa så finns det så man kan prova på på olika ställen, om det nu finns i din stad =)
Finns hur mycket instruktioner och videos som helst på Youtube. Testade att följa Zumba en gång, men det var inte alls lika kul o göra det hemma som att göra det med en instruktör, då man får mer energi därifrån!
Halsdukar +1
Till @kiko
Haha men va läste du min text? Vadå "tänker du sådär?" Tänker hurdå? Har inte skrivit någonting om vad mitt mål med träningen är eller att jag vill träna bara för att jag "måste".

Jag skrev ju att jag vill börja på just simning för jag tycker att det är kul men sen kan det vara skönt att ha något annat sätt att träna på när man inte har tillgång till en simhall.

Varför jag undrande om vilodagar och hur man bör träna så tänkte jag inte alls på att få bästa resultatet utan för att jag inte vill skada mig själv och eftersom jag vet 0 så är det väl inget fel att fråga någon som kanske är mer erfaren?

Jag vill träna för att jag helt enkelt bara vill komma igång och röra mig sen är det inte fel om jag blir lite mer fit på köpet. Jag behöver absolut inge gå ner i vikt eller något sånt och strävar inte efter att bli någon bodybuilder.
mamacitaa +1
Till @Halsdukar
1-2 vilodagar i veckan räcker. Sen är det upp till en själv hur mycket man känner för att träna. Skulle tro att simning är väldigt skonsam träning så det kan du inte göra för mycket av. Tycker själv att gym kan vara ganska kul men annars kan du bara googla på att göra övningar hemma, med eller utan vikter om du vill stärka vissa muskelgrupper. Pass kan vara ganska kul att gå på också.
kiko +1
Till @Halsdukar
Varför så defensiv? Din sista text uppfattade jag som att du måste följa andra och saker som MAN ska göra, vilket du själv skrev. Det e svårt att tolka det om du inte skrivit mål för din träning, så jag svarade utifrån din text bara.
Som sagt är du nybörjare så är det bäst att börja lugnt i början sen öka när du känner att du orkar. Som nybörjare är inte det bästa och köra stenhårt flera dagar i veckan.
Kör efter din takt, känn efter, men max 2-3 ggr i veckan hade jag börjat med om ens det, dels för att inte bli sjuk eller skada dig som du skrev.

Om du bara vill motionera och blir fit så är i princip all träning bra, variation är det bästa. Man får testa sig fram och lära känna sin kropp. Du kanske klarar av mer än vad du tror. Allt är individuellt.
Halsdukar +1
Till @kiko
Förlåt Inte meningen att det skulle låta så defensiv men här försöker jag komma igång med träningen och söker tips så kommer du och bara "tänker du så kommer du garanterat tappa motivation" det blir man inte jättepepp av speciellt när jag inte alls tänker så som du beskrev det. Men aja skulle väl skrivit tydligare vad mina mål var men det gjorde jag ju i svaret i alla fall.
kiko +1
Till @Halsdukar
Var inte meningen att det skulle låta negativt men jag vet hur folk är som tänker så när de är nybörjare på träning, de vill ge allt, veta allt så tappar de motivationen innan de ens börjat. Det e bra o veta grunderna som jag förstått att du vill, men att följa någon typ av program och alla måsten innan man själv vet vad man vill eller gillar är inte det ultimata. Därav tipset att läsa på själv med, testa dig fram och hitta din egna träningsform!
Halsdukar +1
Till @kiko
Kanske lite fel användning av ordet program, menade liksom inte upplagt ett helt program men hur många gånger i veckan man ska träna och si och så utan tänkte på visa appar jag testat där man kan välja träningspass och sen står där typ "10 situps" sen "10 jumping jacks" osv så man har något att följa. Tycker personligen det är lättare att komma igång så, så kan jag med tiden känna vad jag gillar mer eller mindre :)
kiko +1
Jag har väldigt svårt att följa program men en app jag använde innan var typ så som du beskriver, så kunde man välja nivå, om man ville fokusera på kondition, styrka eller både och osv.. Minns ej vad den hette dock, men om du söker på träning på Google play eller Itunes så hittar du nog massor =)